عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 3 دی 1402
بازدید : 57
نویسنده : mozhgan

با تحلیل رفتن لثه، فاصله و گودالی بین دندان و لثه احاطه کننده آن ایجاد می شود که به آن ” عمیق شدن پاکت ” گفته می شود. این گودال به محلی برای جمع شدن ذرات غذا و باکتریها تبدیل می شود. اگر این وضعیت درمان نشود بافتهای نرم و استخوان پشتیبانی کننده دندان به شدت آسیب می بینند و در نهایت ممکن است دندان خود را از دست بدهید. در ادامه با بهترین متخصص ترمیم و زیبایی دندان در تهران همراه باشید.

از کجا بفهمیم لثه تحلیل رفته و پسروی کرده است؟

پسروی لثه یک مشکل دندانی شایع است. بیشتر مردم خودشان متوجه پسروی لثه شان نمی شوند چون به تدریج اتفاق می افتد. اولین نشانه تحلیل لثه، حساس شدن دندان به غذاها یا نوشیدنیهای سرد یا داغ است. همچنین ممکن است دندان بلندتر از گذشته به نظر برسد. معمولا میتوانید حول و حوش خط لثه چسبیده به دندان، شکاف یا فاصله را لمس کنید.

چه عواملی باعث تحلیل لثه می شوند؟

عوامل زیادی در تحلیل لثه و پسروی آن از اطراف دندان نقش دارند. این عوامل عبارتند از:

بیماری لثه: عفونت های ناشی از باکتری ها میتوانند لثه را تخریب کرده و باعث تحلیل رفتن استخوان زیر آن که دندانها را نگه داشته اند، شوند. بیماری و التهاب لثه عامل اصلی پسروی لثه است.

ژنتیک: برخی افراد بیشتر مستعد بیماری لثه هستند. در واقع تحقیقات نشان می دهند ممکن است حدود ۳۰% از جمعیت استعداد بیماری لثه را داشته باشند (صرفنظر از مراقبت های بهداشتی که انجام می دهند).

سفت مسواک زدن: اگر دندانهایتان را خیلی سفت مسواک بزنید یا مسواک زدنتان به روش اشتباه باشد، علاوه بر ساییده شدن مینا، ممکن است لثه نیز التهاب پیدا کرده و پسروی کند.

ضعیف بودن بهداشت دهان: مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه اگر مرتب انجام نشود به پلاک و باکتریهای دهان اجازه داده می شود در سطح دندان و بین دندان و لثه جمع شده و سخت شوند. اگر پلاک دندان سخت شود و به جرم دندان تبدیل شود، تنها دندانپزشک با جرمگیری میتواند آنها را پاک کند. جرم دندان باعث تحریک لثه و تحلیل رفتن آن می شود.

سایرمقالات ... ارتودنسی

تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در زنان در طول زندگی (بلوغ، بارداری، یائسگی) باعث می شود لثه حساستر شده و مستعد پسروی شود.

دخانیات: تنباکو باعث می شود پلاک بیشتر به دندانها بچسبد و از طرفی پاک کردن آن هم سخت تر شد. کسانی که سیگاری هستند بیشتر دچار تحلیل رفتن لثه می شوند.

به هم فشار دادن یا ساییدن دندانها (دندان قروچه): دندان قروچه فشار زیادی بر دندانها وارد می کند و باعث پسروی لثه می شود.

سایر مقالات ... انواع روکش های تمام سرامیک

کجی و نامرتبی دندانها و نامناسب بودن بایت: این یکی از عوامل دندان قروچه است. از طرفی هنگامی که دندانها درست با هم همراستان نیستند، هنگام جویدن فشار زیادی بر لثه وارد می شود و این میتواند به تحلیل لثه منجر شود. (اطلاعاتی در مورد ارتودنسی دندان)

جواهرات دهان: استفاده از جواهرات دهان با ساییدن جواهرات به لثه باعث تحریک آنها شده و میتواند لثه را تخریب کند.

منبع: https://www.chalava.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 2 دی 1402
بازدید : 61
نویسنده : mozhgan

در اغلب موارد میتوان دندان های پر شده را به خوبی ارتودنسی کرد و هیچ مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد. اگر میزان پوسیدگی کم تا متوسط بوده و دندان هنوز زنده باشد میتوان با رعایت نکاتی که متخصص ارتودنسی در غرب تهران به شما گوشزد میکند دوره درمانی مناسبی داشته باشید.

بیشتربخوانید... ارتودنسی دندانهای پر شده

در این خصوص بد نیست بدانید که انجام درمان ارتودنسی خود یک راه حل بسیار خوب برای پیشگیری از پوسیدگی دندان است. زیرا با صاف کردن دندان های نامرتب و کج باعث میشود که شما بهتر بتوانید دندان های خود را مسواک بزنید و بهتر به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید.

پس از پایان درمان ارتودنسی و به جهت حفظ موقعیت دندان ها و جلوگیری از نامرتبی مجدد آن‌ها معمولا از دستگاه‌هایی با عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود.

نگهدارنده‌های می توانند ثابت، متحرک و یا به صورت پلاک‌های شفاف باشند.

نگهدارنده ثابت سیم نازکی است که به صورت اختصاصی برای هر بیمار فرم داده می‌شود و پشت دندان‌های جلویی چسبانده می‌شود.

نگهدارنده ثابت ارتودنسی نسبت به دیگر انواع نگهدارنده کنترل دقیق‌تری به جهت حفظ موقعیت دندان ها دارد و به دلیل نیاز کمتر به همکاری بیمار در کسب نتایج مورد نیاز بهتر عمل خواهد کرد.

سایرمقالات... ارتودنسی فاصله دندان جلو

آیا ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان میشود؟

افراد با دندان های به هم ریخته و نامنظم به علت عدم دسترسی به تمامی سطوح دندان ها در حین مراقبت های دندانی (مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ) بیشتر دچار مشکلاتی از قبیل التهاب لثه،تجمع پلاک و جرم اطراف دندانها و همچنین پوسیدگی دندان می شوند.

در تحقیقات بالینی انجام شده درصد شیوع بیماری لثه،تجمع پلاک وشیوع پوسیدگی دندان های نامرتب و به هم ریخته به مراتب بالاتر از افراد بادندان های مرتب بوده است. در نتیجه ارتودنسی به علت مرتب سازی دندان ها درصد شیوع بیماری های لثه، تجمع پلاک و پوسیدگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

در حین درمان ارتودنسی به علت وجود سیم و براکت های ارتودنسی گیر غذایی اطراف براکت ها و دندانها بیشتر می شود. چنانچه مراقبت های لازم (مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی، استفاده از نخ دندان ارتودنسی و دهان شویه) بهداشت دهان و دندان انجام نشود امکان پوسیدگی دندان افزایش می یابد. در صورتی که درمان ارتودنسی با رعایت بهداشت دهان و دندان همراه باشد امکان پوسیده شدن دندان ها به صفر می رسد. با پیشروی درمان و ردیف شدن دندانها به مراتب شیوع پوسیدگی دندانها و مشکلات لثه نیز کاهش می یابد.

منبع: https://www.orthodentist.ir/

 



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 12 آذر 1402
بازدید : 76
نویسنده : mozhgan

ایمپلنت ها برای جایگزینی دندان هایی که به علت پوسیدگی دندان یا ضربه از دست رفته اند، طراحی شده اند. ایمپلنت شامل یک بخش پیچی تیتیانیومی است که دندانپزشک آن را درون فک قرار می دهد تا جایگزینی برای دندان از دست رفته باشد. وی سپس روکش پروتزی (قسمت قابل مشاهده ی دندان) روی بخش تیتانیومی نصب می کند. این روکش دقیقا عملکرد دندان طبیعی را دارد.

در حقیقت، ایمپلنت های دندان ظاهر و حسی شبیه دندان طبیعی را دارند. حتی ممکن است به مرور زمان فراموش کنید که دندان ایمپلنت شده، جزء دندان های طبیعی تان نمی باشد. از آنجایی که دندان ایمپلنت شده، در میان باقی دندان ها به خوبی استتار می شود (دقیقا به رنگ سایر دندان ها درمی آید) هیچ کس دیگری نیز نمی تواند آن را تشخیص دهد.

ایمپلنت های دندان فواید بسیاری دارند از جمله:

  • ظاهری زیبا
  • بهبود صحبت کردن
  • افزایش راحتی
  • غذاخوردن آسان تر (تغذیه دوران ارتودنسی)
  • افزایش اعتماد به نفس
  • دوام بالا

نصب ایمپلنت ها کاری تخصصی است. این کار معمولا توسط دندانپزشک، پریودنتیست یا جراح فک و دهان، طی چندین ساعت انجام می گیرد. در اکثر موارد ناحیه ایمپلنت بی حس می شود و نیازی به بیهوشی بیمار نیست. دستیار دندانپزشک چگونگی آماده شدن برای ایمپلنت، و دستورالعمل های مراقبت از آن را به بیمار توضیح می دهد تا از هرگونه عوارض و مشکلی جلوگیری گردد.

آیا ارتودنسی دندان های ایمپلنت شده امکان پذیر است؟

ایمپلنت دندان یکی از موثرترین راه ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته است که به بسیاری از بزرگسالان کمک می کند تا لبخندی کامل داشته باشند. حال اگر بیمار بخواهد پس از ایمپلنت؛ دندان هایش را صاف و مرتب کند چه می شودا؟ آیا ارتودنسی دندان های ایمپلنت شده ممکن است؟

در واقع در برخی موارد ارتودنسی با وجود دندان های ایمپلنت شدهکاملا میسر است زیرا این دو درمان در یکدیگر خلل ایجاد نخواهند کرد. مسئله این است که بریس های ارتودنسی قادر به حرکت دادن دندان ایمپلنت شده نیستند زیرا تیتانیوم ایمپلنت به استخوان فک جوش خورده است. بر خلاف دندان های طبیعی که توسط بافت های گوشتی پریودنتال حمایت می شوند، ایمپلنت ها مستقیما در فک مستقر شده اند، به همین دلیل بریس ها نمی توانند آنها را حرکت دهند.

سایر مقالات ... ارتودنسی دیمون چیست؟

ارتودنسی قبل از ایمپلنت

در صورتی که هم به ارتودنسی و هم به ایمپلنت نیاز دارید، بهتر است قبل از ایمپلنت، دندان هایتان را ارتودنسی کنید. زیرا همانطور که قبل تر گفته شد، ایمپلنت ها نمی توانند مانند دندان طبیعی حرکت کنند.

بسیاری از بیماران به منظور ایجاد فضای کافی برای ایمپلنت و حرکت ریشه های دندان های مجاور به جای صحیحشان به درمان ارتودنسی قبل از ایمپلنت نیاز دارند.

منبع: www.orthodoctor.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 11 آذر 1402
بازدید : 70
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی جلو بودن فک بالا که آن را با نام های اوربایت یا اورجت نیز میشناسند، به این معنی است که دندان های فک بالای شما و خود فک بالا نیز نسبت به ردیف دندان های فک پایین جلوتر بوده و باعث ایجاد ناهماهنگی دید دندانی در فرد میشود، این مشکل در اکثر بیمارانی که به مطب ارتودنسی مراجعه میکنند شایع است.

ولی موردی که وجود دارد و باید به آن توجه کرد این است که در برخی از مواقع مانند ناهنجاری های موجود در دندان های کودکان ممکن است این مشکل زیاد به چشم نخورد و توسط افراد عادی قابل رویت نباشد، از این ارتودنسی پیشگیری در چنین زمان هایی توصیه میشود که با مراجعه به بهترین متخصص ارتودنسی در کرج ایشان معاینه کرده و مشخص میکنند که فرد باید چه نوع و روش درمانی را در پیش بگیرند.

بیشتر بخوانید... انواع وسایل ارتودنسی

همپنین توجه کنید که مشکلات فکی و اوربایت به دو نوع مختلف:

مشکلات استخوانی

مشکلات دندانی

تقسیم بندی میشوند که به صورت کلی مشکلات استخوانی به دلیل ناهماهنگ بودن زاویه و نوع قرار گرفتن فک بالا و پایین بر روی یک دیگر اتفاق می افتد که در سنین کودکی پیشنهاد میشود از هدگیر ارتودنسی استفاده شود.

مورد بعدی که همان مشکلات ناهنجاری دندان ها است مربوط به خود دندان ها کج بودن آن ها اشاره دارد این مشکل با کمک درمان های مختلفی مانند ارتودسی فک بالا قابل رفع هستند.

علت به وجود آمدن مشکلات ناهماهنگی در فک

ژنتیک

اولین و شایع ترین مورد که در بیشتر بیماری ها معضلی جدی است مربوط به ژنتیک و ژن هایی که از طریق نسل و افراد بزرگتر به شما رسیده است میشود، در این مواقع دلیل ناهماهنگی به 2 دسته کلی تقسیم بندی میشود که به طور کلی در اولین مورد فک بالای شما بیش از حد رشد میکنه و در مورد دوم فک بالا در اندازه رشد میکند ولی فک پایینی رشد کافی ندارد.

عادت کردن به رفتار های مقابل بهداشت دهان و دندان

درواقع یک سری از کار ها و رفتارهایی است که با بهداشت دهان و دندان و ارتودنسی مغایرت دارند مانند:

  • مکیدن انگشت
  • خوردم یخ
  • شکستن اجسام سخت و محک با دندان ها
  • نوشیدن الکل
  • مصرف دخانیات

که باید از انجام آن ها خودداری کرد چرا که با گذشت زمان و در طولانی مدت بدون شک باعث ایجاد ناهماهنگی در دهان و دندان ها خواهند شد و علاوه بر هزینه های درمانی که در پی دارند مدت زمانی نیز بر روی زیبایی فرد تاثیرگذار هستند و اعتماد به نفس شخص را پایین خواهند آورد.

عوارض جلو بودن فک بالا

با توجه به اینکه هر ایراد و مشکلی عوارض و اتفاقات بد خود را در پی دارند نامرتب بودن دندان ها و فک ها نیز از این قائده مستثنی نیستند، ممکن است در دراز مدت مشکلاتی برای شما پیش آید که در به توضیح و معرفی برخی از آن ها پرداخته ایم:

  • احساس در ناحیه فک
  • افزایش احتمال شکستن دندان ها
  • مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی و خراب شدن بسیار کم میشوند
  • مشکلاتی در تکلم و نحوه تلفظ کلمات در فرد ایجاد میشود
  • کاهش اعتماد به نفش در افراد

منبع: لیست بهترین دندانپزشکی های شبانه روزی در تهران



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 11 آذر 1402
بازدید : 73
نویسنده : mozhgan

سیگار کشیدن چگونه بریس های شما را تحت تأثیر می گذارد؟ آیا با ارتودنسی می شود سیگار کشید؟ بریس های دندانی یا همان ارتودنسی یک روش کاملا رایج دندانپزشکی است که دندان های کج یا شلوغ را صاف و یکدست می کند.

با این حال ، مواردی وجود دارند که روی بریس ها اثر منفی می گذارند و نتایج ایده آلی در بر نخواهد داشت. برخی از این عوامل در نتیجه نگرفتن از بریس های دندانی تأثیر دارند ، که یکی از این عوامل سیگار کشیدن است.

بر اساس یک مطالعه ، سیگار کشیدن ممکن است درمان های دندانپزشکی را خراب کند و یا بهبود نبخشد. یک کارگروه اروپایی در مورد دخانیات و بهداشت دهان و دندان تحقیقاتی ارائه دادند که توتون می تواند از موثر بودن ارتودنسی ، ایمپلنت دندان ( مانند دندان های جایگزین ) و دیگر کارهای دندانپزشکی جلوگیری کند.

درمان های دندانپزشکی به احتمال زیاد برای بیمارانی که سیگار می کشند رد می شود ، در حالی که اثر بخشی برای کسانی که از قبل سیگار را ترک کرده اند بیشتر است.

تاثیر سیگار و ارتودنسی بر هم

متخصصان بهداشت دهان و دندان خاطرنشان کرده اند که سیگار کشیدن می تواند بر عملکرد درمان های ارتودنسی تأثیر منفی بگذارد. محتوای نیکوتین در توتون و تنباکو ممکن است باعث ایجاد لکه در بریس ها شود ، به خصوص برای کسانی که از براکت های شفاف استفاده می کنند.

در بدترین موارد ، سیگار کشیدن حتی می تواند از توانایی بریس ها در راستای صاف کردن دندانها جلوگیری کند. بافت ها و استخوان ها برای تأثیر بریس ها باید از باکتری های بیماری زا عاری باشند. دخانیات خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهند ، بیماری که منجر به از دست دادن دندان و استخوان می شود.

این تغییرات در دهان ممکن است عملکرد بریس ها را تحت تأثیر قرار داده و آنها را بی اثر کند. استفاده بیش از حد از توتون و تنباکو نیز منجر به زحمت های بیشتری برای دندانپزشک می شود.

دندانپزشکان درمانهای ارتودنسی را با نتایج مورد انتظار انجام می دهند. سیگار کشیدن می تواند آن پیش بینی ها را تغییر دهد و باعث شود افراد از طول درمان بیشتری استفاده کنند و باعث درد و هزینه های بیشتر برای استفاده کنندگان شود.

بیشتر بخوانید... فوبیای دندانپزشکی چیست؟

عوارض سیگار کشیدن

سیگار کشیدن فقط برای دهان و دندان شما خطرناک نیست ، ممکن است افراد برای بهبود سلامت دهان خود از بریس استفاده کنند. اما داشتن بریس مسئولیت دارد و این به معنای چیزی بیشتر از مراجعه به دندانپزشکی و تمیز کردن آن ها است.

اگر شخصی در حالی که از انواع بریس نامرئی استفاده می کند سیگار می کشد ، فقط به سلامت دهان و دندان خود آسیب نمی رساند ، بلکه در معرض لک شدن دائمی دندان های خود قرار دارد.

سیگار کشیدن توانایی دهان در مبارزه با پوسیدگی دندان را کاهش می دهد ، زیرا مقدار بزاق تولید شده در دهان را کاهش می دهد.

دودی که به دهان شما وارد می شود نیز مملو از مواد سمی است که به پلاک دندان می چسبد.

سیگار کشیدن می تواند صدمات قابل توجهی به لثه و استخوان وارد کند.

سیگار کشیدن در حالی که بریس دارید ، این نگرانی ها را اضافه می کند. اگر واقعاً می خواهید دندان های سالم و لبخندی زیبا داشته باشید ، باید این عادت را کنار بگذارید.

سایر مقالات ... شکستگی دندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 6 آذر 1402
بازدید : 74
نویسنده : mozhgan

محل کلینیک دندانپزشکی

هزینه درمان های دندانپزشکی بسته به محل کلینیک دندانپزشکی می تواند متفاوت باشد. به طور کلی، خدمات دندانپزشکی در مناطق شهری پرجمعیت و مدرن تر نسبت به مناطق شهری کم جمعیت و یا حتی دورافتاده از پایتخت گران‌تر است. هزینه حتی ممکن است بین مناطق مختلف یک شهر نیز متفاوت باشد.

بیشتربخوانید... انواع روش ارتودنسی دندان

تخصص و تجربه دندانپزشک

تخصص و تجربه دندانپزشکی که این روش را انجام می دهد می تواند بر قیمت جرمگیری دندان تأثیر بگذارد. دندانپزشکان بسیار ماهر و با تجربه ممکن است به دلیل تخصص و شهرت خود هزینه بیشتری برای خدماتشان دریافت کنند.

پوشش بیمه دندانپزشکی

هزینه جرم گیری و پولیش دندان بسته به بیمه شما می تواند به طور جزئی یا کامل پوشش داده شود. ضروری است که از ارائه دهنده بیمه خود بپرسید تا چه میزان از هزینه درمان را پرداخت یا کسر خواهد کرد.

درمان های اضافی دیگر

در برخی موارد، ممکن است قبل یا بعد از جرم گیری و پولیش دندان، درمان های اضافی لازم باشد. به عنوان مثال، اگر بیماری لثه پیشرفته دارید، ممکن است هزینه پرداختی شما افزایش یابد. این درمان های اضافی در هزینه کل لحاظ می شود.

نکاتی برای صرفه جویی در هزینه جرم گیری دندان

اگر به دنبال کاهش قیمت یا هزینه جرم گیری دندان هستید، می توانید با دنبال کردن موارد زیر اقدام به کاهش هزینه ها کنید:

استفاده از بیمه دندانپزشکی: در برخی مراکز مانند درمانگاه های تامین اجتماعی هزینه جرمگیری بسیار کمتر حساب می شود. همچنین برخی بیمه های دندانپزشکی به ازای دریافت مبالغی به صورت ماهانه یا سالانه، هزینه خدمات دندانپزشکی مانند هزینه جرمگیری را به شدت پایین می آورند.

مقایسه قیمت در مراکز مختلف: قیمت ها را در کلینیک های مختلف دندانپزشکی مقایسه کنید تا مقرون به صرفه ترین گزینه را بدون کاهش کیفیت بیابید.

انجام مراقبت های پیشگیرانه: مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به کاهش نیاز به جرم گیری و پولیش مکرر دندان شما کمک کند.

مراجعه به مراکز دولتی و جهاد دانشگاهی: مراکز مرتبط با دانشکده های دندانپزشکی و یا جهاد دانشگاهی هزینه کمتری برای جرمگیری دریافت می کنند.

 

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان که به عنوان اسکیلینگ (Teeth Scaling) نیز شناخته می شود، روشی است که توسط یک دندانپزشک برای از بین بردن پلاک، جرم و لکه های جزئی از سطح دندان ها و در امتداد خط لثه انجام می شود. این فرآیند شامل استفاده از ابزارهای تخصصی دندانپزشکی برای برداشتن جرم هایی است که با مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن به تنهایی قابل حذف نیستند.

سایر مقالات ... لیست متخصص ارتودنسی در کرج بهمراه لیست متخصص ارتودنسی در تهران

پولیش دندان چیست؟

پالیش یا پولیش دندان یک درمان جزئی است که اغلب پس از جرم گیری انجام می شود. این فرآیند شامل استفاده از یک دیسک پلاستیکی چرخان یا یک وسیله برس مانند است که همراه با یک خمیر پولیش مخصوص برای از بین بردن لکه های سطحی و تمیزتر و درخشان تر نشان دادن دندان ها انجام می شود. فرآیند پولیش به صاف شدن سطوح دندان کمک می کند و تجمع پلاک و بعضی لکه های سطحی را از بین می برد.

منبع: www.bimarestaan.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 4 آذر 1402
بازدید : 84
نویسنده : mozhgan

بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران، اصلاح ناهنجاری های دهان و دندان را به کمک ابزار و تجهیزات ارتودنسی انجام می دهد، بنابراین این دستگاه ها باید دارای برخی خصوصیات و ویژگی ها باشند در ادامه به بررسی ویژگی دستگاه های ارتودنسی اشاره می کنیم:

  • این دستگاه ها نباید از رشد و نمو طبیعی جلوگیری کنند.
  • برای قرار گرفتن در دهان باید بسیار مقاوم و محکم باشند.
  • این دستگاه ها باید دارای نیروی لازم برای حرکت دندان ها باشند.
  • نباید در زمان غذا خوردن و یا صحبت کردن تکان بخورند و یا از جای خود خارج شوند.
  • این دستگاه ها نباید سبب پوسیدگی دندان ها و یا التهابات لثه شوند.
  • باید دارای وزنی سبک و قابل تحمل برای بیمار باشند و همچنین دارای سازگاری با بدن انسان باشند.

در فرایند انجام ارتودنسی دندانپزشک به ابزارهایی همچون قلم لیگاچور، کاتر اند کاتر، پلایر، پنس ارتودنسی، متیو و سپراتور نیاز دارد. هر یک از این ابزارها کاربرد خاص خود را داشته و در بخش‌های مختلفی از فرایند ارتودنسی به کار می‌روند.

قلم لیگاچور چیست و چه کاربردی دارد؟

برای قرار دادن براکت‌های و بند‌های ارتودنسی نیاز به یک ابزار با میله بسیار نازک است. قلم لیگاچور بهترین ابزار برای قراردادن و تنظیم براکت‌ها در فرایند ارتودنسی است. جنس بدنه و دهانه دوطرفه این قلم از جنس استیل ضدزنگ بوده و در برابر ضربه و رطوبت مقاومت بسیار زیادی دارد. طراحی ظریف این ابزار منجر به سهولت استفاده از آن در فضاهای تنگ و باریک می‌شود.

ابزار کاتر اند کاتر یا همان کاتر لیگاچور چیست؟

ابزار کاتر لیگاچور برای بریدن سیم‌های لیگاچور بسیار مناسب است. آرواره‌های کاتر اند کاتر از جنس تنگستن کارباید بوده و هرگز کیفیت اولیه خود را از دست نمی‌دهد. لبه‌های هر یک از آرواره‌های این ابزار با الماس تیز شده و به همین دلیل قدرت برندگی بسیار بالایی دارند.

انواع کاتر اند کاتر

  • کاتر اند کاتر دیستال دسته بلند
  • کاتر لیگاچور ۱۵ درجه
  • کاتر دبل اکشن
  • کاتر هول دبل
  • هارد وایر کاتر
  • فاین کاتر

معرفی ابزار پلایر و کاربرد آن

سیم‌های ارتودنسی ساختار حساسی دارند، به همین جهت برای نگه‌داشتن آن‌ها در فرایند ارتودنسی باید از ابزاری به نام پلایر استفاده شود. دهانه پلایر به گونه‌ای طراحی شده است که بدون برخورد و آسیب رساندن به لثه و دندان سیم ارتودنسی را خم کرده یا به صورت ثابت نگه می‌دارد.

انواع پلایر

  • پلایور بندیمور معمولی و تنگستن
  • پلایر لوپ فرمینگ سه پله
  • پلایر هو ۴۵ درجه
  • پلایور تویی 10mm
  • پلایور یونیورسال ADAMS
  • پلایر هو مستقیم
  • پلایور سه شاخ
  • پلایر دوسرگرد بلند (Long)
  • پلایر ADAMS بلند
  • پلایر خم
  • پلایر دوسرگرد کوتاه
  • پلایر ۱۳۹ بلند
  • پلایر ۱۳۹ کوتاه
  • پلایر تویید
  • پلایر کریمپینگ
  • پلایر ترک تنگستن کارباید

پنس ارتودنسی و کاربرد آن

پنس ارتودنسی برای حمل و قراردادن براکت توسط دندانپزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. به هنگام کار با این ابزار بایستی نوک پلایر در داخل شیار براکت قرار داده شود تا به صورت امن براکت حرکت داده شود.

بیشتر بخوانید ... نحوه مراقبت از ارتودنسی

انواع پنس ارتودنسی

  • پنس باکال تیوب زاویه‌دار
  • پنس باکال تیوب ساده
  • پنس براکت تیغه‌دار

معرفی ابزار متیو و کاربرد آن

متیو یکی از پرکاربردترین ابزارهای ارتودنسی بوده و برای نگه داشتن اورینگ استفاده می‌شود. نوک این ابزار باریک بوده و دندانه‌های بسیار ریز آن قدرت فوق‌العاده‌ای در نگه‌داشتن اورینگ‌ها دارند.

ابزار سپراتور و کاربرد آن

سپراتور به دلیل داشتن دسته‌های معکوس و نوک فرورفته و زاویه‌دار به بهترین متخصص ارتودنسی در تهران و کرج  این امکان را می‌دهد تا با سرعت بیشتری قطعات مختلف ارتودنسی را از هم جدا کند.

کیفیت، ضمانت و خدمات پس از فروش ابزار ارتودنسی

ابزارهای دندانپزشکی عمدتا تا ۵ سال ضمانت تعویض و تا ۱۰ سال خدمات پس از فروش دارند و اکثرا از بهترین آلیاژ استیل ساخته شده اند.

منبع: www.orthodentist.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 27 آبان 1402
بازدید : 87
نویسنده : mozhgan

با وجودی که تعداد زیادی از ایمپلنت های دندان موفقیت آمیز بوده اند، اما علت دقیق این که چرا ایمپلنت دندان در برخی افراد با شکست مواجه می شود پیچیده است. در ادامه با مجله ارتوبلاگ همراه باشید.

پس زدن ایمپلنت دلایل مختلفی دارد

  • بیماری های خود ایمنی
  • داروهای بایو فوسفونیت
  • گردش خون ضعیف
  • فشار بیش از حد
  • آلرژی
  • عفونت

بیشتربخوانید... درمان فوبیای دندانپزشکی

سایر عوامل مثل وجود التهاب یا بیماری دندان و لثه در نزدیکی محل ایمپلنت خطر عفونت ایمپلنت می افزاید. جویدن مواد غذایی سفت نیز سبب ایجاد التهاب در دندان ها می شوند که این نیز باعث پس زدن ایمپلنت در ماه های اول می شود. پس زدن ثانویه ایمپلنت معمولا پس از مرحله جوش خوردن ایمپلنت با دندان ایجاد می شود. پس زدن ایمپلنت در این موارد مشابه با سایر دندان ها است. مواردی چون لثه های ضعیف و بیمار، دندان قروچه کردن، سیگار کشیدن و ضعف سلامت عمومی، کیفیت استخوان فک و فشار بیش از اندازه جز عواملی هستند که سبب پس زدن ایمپلنت می شوند.

درمان پس زدن ایمپلنت

درمان ایمپلنت پس زده شده، به علت پس زدن ایمپلنت کاملا مرتبط است. در مواردی که عفونت لثه باعث آن شده، درمان به سادگی شامل تمیز کردن ایمپلنت و تمرکز روی افزایش سلامت لثه ها است. در صورتی که عفونت ایمپلنت دندانی در این موارد در همان مراحل اولیه شناسایی شود پیش آگهی بسیار مناسبی خواهد داشت. در مواردی چون آسیب و فشار بیش از حد به استخوانی که ایمپلنت در آن قرار گرفته ممکن است پیوند استخوان نیاز باشد. در صورتی که کاهش حجم استخوان سبب پس زدن ایمپلنت دندان شده پیوند استخوان جز گزینه های درمانی است. در برخی موارد ترجیه دندانپزشک، حذف دندان پس زده شده است.

بیشتربخوانید... بهداشت دهان و دندان کودکان

اما در مواردی که دندان با استخوان فک پیوند خورده، حذف دندان موجب کاهش بیشتر استخوان فک و آسیب می شود. معمولا حذف ایمپلنت های فک پایین به نسبت فک بالا مشکل تر است. شرایط دیگری چون عرض و طول ایمپلنت، کشیدگی و عمق نفوذ آن باعث ایجاد پیچیدگی در حذف ایمپلنت می شوند. در برخی موارد، بلافاصله پس از حذف یک ایمپلنت می توان ایمپلنت دیگری را جایگزین کرد. این جاگذاری بلافاصله، در وقت و زمان فرد صرفه جویی خواهد کرد. وقتی حجم تخریب استخوان زیاد باشد امکان جایگزینی بلافاصله ایمپلنت وجود ندارد. در این موارد نیز، پیوند مجدد استخوان برای ایجاد حجم بیشتر ایمپلنت مفید است.

منبع: بهترین متخصص ارتودنسی در تهران



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 27 آبان 1402
بازدید : 108
نویسنده : mozhgan

همه ی ما به دنبال دندان هایی زیبا می باشیم تا از این طریق بتوانیم طرح لبخند زیبایی داشته باشیم. اما گاهی اوقات ممکن است در استفاده از کار های دندانپزشکی برای زیبایی و حتی درمان دندان ها با محدودیت هایی مواجه شویم. از جمله این موارد می توان به دوران بارداری اشاره کرد. محدودیت های موجود در این رابطه دلایلی دارد که در ادامه به برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد. با مجله ارتودنتیست همراه باشید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود ... نحوه مراقبت از ارتودنسی

کمبود کلسیم

همان طور که می دانید جنین برای این که رشد کافی را داشته باشد به کلسیم نیاز دارد که این کلسیم را از استخوان های مادر دریافت می کند. استفاده از ایمپلنت در دوران بارداری از آن جهت با محدودیت رو به رو است که برای جایگذاری پایه ایمپلنت لازم به انجام جراحی در استخوان فک می باشد که بعد از جراحی برای این که استخوان ترمیم شود و سازگاری لازم با پایه ایمپلنت را به دست آورد، نیاز به کلسیم می باشد. جذب این کلسیم توسط استخوان فک می تواند جنین را با مشکل کمبود کلسیم رو به رو کرده و مشکلاتی را برای رشد او به وجود آورد.

عفونت لثه

گاهی ممکن است بعد از انجام ایمپلنت دندان عفونت و التهاباتی در لثه به وجود آید که این عفونت ها برای مادران باردار می تواند مشکلاتی را به وجود آورد.

خطرات تابش اشعه ایکس

گرفتن عکس opg از جمله کارهای معمولی است که برای ایمپلنت دندان می بایست انجام شود. همان طور که می دانید این نوع تصویر برداری ها با استفاده از اشعه ایکس انجام می شود که این اشعه می تواند بر روی سلامت جنین اثر منفی داشته باشد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود ... علت شکستگی دندان

استرس

همان طور که می دانید انجام فعالیت های مربوط به حوزه دندانپزشکی همواره با یک سری استرس ها همراه می باشد. به خصوص در رابطه با افراد باردار این استرس می تواند در حد بیشتری باشد و همین موضوع محدودیت هایی را برای ایمپلنت دندان در بارداری به وجود آورده است چرا که استرس یکی از خطرناک ترین مواردی است که می تواند سلامتی جنین را تهدید کند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود ... کراس بایت قدامی

دارو های بی حسی

 برای این که پزشک بتواند پایه ایمپلنت را در استخوان فک قرار دهد از دارو های بی حسی استفاده می کند. همان طور که می دانید دارو های بی حسی عوارضی دارند که این عوارض می توانند مشکلاتی را برای جنین به وجود آورد.

منبع: بهترین متخصص ارتودنسی در تهران



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 22 آبان 1402
بازدید : 99
نویسنده : mozhgan

پروتز دندان موقت و دندان ژله ای یک نگه دارنده ی قابل حذف است که به سقف دهان یا کام و در برخی موارد روی فک تحتانی متصل می شود. به این نگهدارنده یک یا دو دندان به طور معمول متصل است. وقتی پروتز موقت را در دهان می گذارید ردیف دندانی کامل شده و طرح لبخند کاملی خواهید داشت.

سایر مقالات ... لیست بهترین متخصص ارتودنسی در تهران

تفاوت پروتز دندان موقت و پروتز دندان ژله‌ای

از نظر بخش دندان هر دو پروتز با استفاده از ماده‌ی رزین که هم سبک‌تر و هم مقرون به صرفه‌تر از پورسلین است ساخته می‌شوند. اما در بخش پایه‌ی پروتز دندان موقت و دندان ژله‌ای تفاوت اصلی نهفته است. پروتز دندان موقت از جنس کروم کبالت و پروتز دندان ژله‌ای از جنس پلاستیک فشرده است. در نتیجه پروتز دندان موقت سخت‌تر و شکننده‌تر است و پروتز دندان ژله‌ای نرم‌تر است و انعطاف بیشتری دارد. میزان انطباق و سازگاری لثه‌ی افراد با پروتز دندان ژله‌ای بیشتر است و میزان حساسیت ایجاد شده در آن نیز کمتر از پروتز دندان موقت است.

مزایای پروتز دندان موقت

ارزان تر بودن این پروتز ها به نسبت سایر مدل ها از نظر ظاهری ظاهر این پروتز ها بسیار طبیعی بوده و مشابه دندان‌های فرد است. مدت زمان آماده شدن از نظر زمانی که باید منتظر باشید نیز این پروتزهای موقت به نسبت سریع آماده می‌شوند نحوه‌ی استفاده از پروتزهای موقت بسیار ساده بوده تثبیت دندان‌های کنونی

مزایای پروتز دندان ژله‌ای

احتمال شکستن این نوع پروتز به نسبت پروتز موقت معمولی کمتر است. پروتز‌های ژله‌ای به سادگی به دندان می‌چسبند به دلیل جنس آن‌ها که از پلاستیک فشرده است بسیار شفاف بوده و رنگ طبیعی لثه‌ها مشخص است. پروتزهای ژله‌ای نیز به سرعت قابل آماده شدن هستند. استفاده از آن‌ها کمترین نرخ حساسیت را دارا است. جویدن غذا با آن‌ها بسیار راحت و آسان است.

معایب پروتز‌های موقت

شکستنی بودن به دلیل استفاده از مواد ارزان و با استحکام کم راحت نبودن پروتزهای دندان موقت ممکن است برای بسیاری از افراد تحمل پذیر نباشند احتمال وجود آلرژی دوام و ماندگاری احتمال شیوع بیماری لثه و التهاب آن‌ها و یا فرسودگی دندان در صورت تمیز نکردن مرتب پروتز وجود دارد. خطر تحلیل لثه پروتز دندان موقت شل شدن پروتز با گذشت زمان

معایب پروتزهای ژله‌ای نیز در این بخش ارائه می‌شود

هزینه‌ی بیشتر این نوع پروتز ها با وجود ارزان تر بودن آن‌ها نسبت به کاشت ایمپلنت تحلیل بافت های زیرین عدم تطبیق پروتز با فرم دهان و دندان

برای مطالعه بیشتر پیرامون خدمات دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 22 آبان 1402
بازدید : 84
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی چیست؟ امروز ترمیم دندان ها به یکی از چالش های بزرگ تبدیل شده است و علت این موضوع را می توان تنوع در روش های درمانی معرفی کرد. همان طور که می دانید ارتودنسی یکی از روش های درمانی برای از بین بردن ناهنجاری های دندان، اصلاح و مرتب کردن آن ها می باشد. اما نکته ای که در استفاده از این روش وجود دارد این است که افراد به دلیل ظاهر نامناسبی که ارتونسی برای آن ها ایجاد می کند تمایل به انجام آن ندارند. در چنین شرایطی می توان از ارتودنسی نامرئی برای رفع این مشکل استفاده کرد. در ادامه با بهترین متخصص ارتودنسی در تهران همراه باشید.

بیشتربخوانید... لمینت کامپوزیتی یا سرامیکی

ارتودنسی نامرئی چه کاربردی دارد؟

باید بگوییم که در این روش از یک سری پلاک های شفاف و نازک استفاده می کنند که این پلاک ها به عنوان ردیف کننده مورد استفاده قرار می گیرند. برای ساخت این نوع پلاک ها از تکنولوژی های مربوط به تصویر برداری سه بعدی رایانه ای استفاده می شود. هر کدام از پلاک های ساخته شده به مدت دو هفته در داخل دهان شما گذاشته می شود و فقط در مواقعی مانند غذا خوردن، مسواک زدن و نوشیدن آن را از دهان خارج می کنید. به این ترتیب در هر نوبت تعدادی از این پلاک ها در اختیار شما قرار داده می شود که باید جایگزین پلاک های قبلی شوند. البته مدت زمان جابجایی بسته به نظر ارتودنتیست می تواند متغیر باشد. در واقع کاری که پلاک ها در استفاده از ارتودنسی نامرئی انجام می دهد به این گونه است که نیرویی مناسب و کنترل شده را به دندان های شما اعمال می کند و به این ترتیب باعث حرکت دندان ها می شوند. در این روش مواردی مانند میزان حرکت، زمانبندی حرکت و زمانبندی درمان کنترل می شود و این موارد را می توان مزایای این روش نسبت به روش های قدیمی دانست. به این ترتیب دندان ها در زمان مورد نظر به موقعیت اصلی خود بر می گردند و به این ترتیب می توانید دندان هایی یکدست و زیبا داشته باشید.

مزایا ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

زیبایی و جذابیت بیشتر، راحتی، متحرک بودن، نیاز به مراقبت کمتر

عوارض و معایب ارتودنسی نامرئی

هزینه ی بالا، استفاده از ضمایم، الزام برای قرار دادن بریس ها به مدت 22 ساعت در شبانه روز

کاربرد ارتودنسی نامرئی

مشکلات مربوط به دندان ها که به وسیله این روش قابل حل می باشد در سه گروه دسته بندی می شوند:

کراس بایت، اور بایت، اپن بایت

جهت مطالعه پیرامون خدمات دندانپزشکی اینجاکلیک کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 20 آبان 1402
بازدید : 94
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی چیست؟ امروز ترمیم دندان ها به یکی از چالش های بزرگ تبدیل شده است و علت این موضوع را می توان تنوع در روش های درمانی معرفی کرد. همان طور که می دانید ارتودنسی یکی از روش های درمانی برای از بین بردن ناهنجاری های دندان، اصلاح و مرتب کردن آن ها می باشد. اما نکته ای که در استفاده از این روش وجود دارد این است که افراد به دلیل ظاهر نامناسبی که ارتونسی برای آن ها ایجاد می کند تمایل به انجام آن ندارند. در چنین شرایطی می توان از ارتودنسی نامرئی برای رفع این مشکل استفاده کرد. تا انتها با ما همراه باشید.

ارتودنسی نامرئی چه کاربردی دارد؟

باید بگوییم که در این روش از یک سری پلاک های شفاف و نازک استفاده می کنند که این پلاک ها به عنوان ردیف کننده مورد استفاده قرار می گیرند. برای ساخت این نوع پلاک ها از تکنولوژی های مربوط به تصویر برداری سه بعدی رایانه ای استفاده می شود. هر کدام از پلاک های ساخته شده به مدت دو هفته در داخل دهان شما گذاشته می شود و فقط در مواقعی مانند غذا خوردن، مسواک زدن و نوشیدن آن را از دهان خارج می کنید. به این ترتیب در هر نوبت تعدادی از این پلاک ها در اختیار شما قرار داده می شود که باید جایگزین پلاک های قبلی شوند. البته مدت زمان جابجایی بسته به نظر ارتودنتیست می تواند متغیر باشد. در واقع کاری که پلاک ها در استفاده از ارتودنسی نامرئی انجام می دهد به این گونه است که نیرویی مناسب و کنترل شده را به دندان های شما اعمال می کند و به این ترتیب باعث حرکت دندان ها می شوند. در این روش مواردی مانند میزان حرکت، زمانبندی حرکت و زمانبندی درمان کنترل می شود و این موارد را می توان مزایای این روش نسبت به روش های قدیمی دانست. به این ترتیب دندان ها در زمان مورد نظر به موقعیت اصلی خود بر می گردند و به این ترتیب می توانید دندان هایی یکدست و زیبا داشته باشید.

بیشتربخوانید... موم ارتودنسی چیست

مزایا ارتودنسی نامرئی

زیبایی و جذابیت بیشتر، راحتی، متحرک بودن، نیاز به مراقبت کمتر

معایب ارتودنسی نامرئی

هزینه ی بالا، استفاده از ضمایم، الزام برای قرار دادن بریس ها به مدت 22 ساعت در شبانه روز

کاربرد ارتودنسی نامرئی

مشکلات مربوط به دندان ها که به وسیله این روش قابل حل می باشد در سه گروه دسته بندی می شوند:

کراس بایت قدامی، اور بایت، اپن بایت

منبع: لیست بهترین متخصص ارتودنسی در تهران



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 20 آبان 1402
بازدید : 94
نویسنده : mozhgan

با وجود نام آشنا بودن بلیچینگ برای بسیاری از افراد، پس از انجام آن تعداد زیادی از مراجعین احساس رضایت کافی ندارند. این بدین معنا نیست که بلیچینگ دندان کارآیی ندارد بلکه وقتی توسط دندانپزشک مجرب و با مواد با کیفیت بالا صورت پذیرد سفیدی طبیعی و روشن دندان‌ها نمایان می‌شود. حداقل در کوتاه مدت نتایج مناسبی در پی دارد. اما در بیشتر موارد افراد بیش از چند درجه روشن‌تر شدن دندان‌ها را مد نظر دارند. ترجیح بسیاری از آن‌ها لبخند هالیوودی و با تمرکز روی رنگ دندان است. شاید علت این امر در این باشد که در زیبایی لبخند، رنگ دندان‌ها اثر بسیار چشم‌گیر تری دارد. تا انتها با ما همراه باشید.

شیوه‌های زیبا سازی دندان‌ها و تفاوت‌های آن‌ها

برای سفیدتر کردن دندان‌ها و بهبود ظاهر آن‌ها دندانپزشکان می‌توانند از سه شیوه بهره ببرند: بلیچینگ، کامپوزیت رزین یا لمینت دندان. بیشتر مراجعین اغلب خواستار بلیچینگ هستند زیرا بیش از سایر روش ها آن را می‌شناسند. هر چند تفاوت های کامپوزیت دندان و بلیچینگ فقط به رنگ و شیوه‌ی انجام محدود نمی‌شود:

رنگ

اثرات کوتاه مدت این شیوه‌ها قابل اندازگیری نیست اما هر سه روش در نهایت دندان‌های سفیدتری را ایجاد می‌کنند، با این تفاوت که کامپوزیت از بلیچینگ نیز می‌تواند چندین درجه روشن‌تر باشد. از آن‌جایی که دندان‌های طبیعی فرد بلیچینگ می‌شوند روند زرد شدن یا تغییر رنگ آن‌ها ادامه می‌یابد و افراد ممکن است دو یا حتی سه بار در سال بلیچینگ انجام دهند. خصوصا اگر فرد از موادی چون قهوه، الکل و چای به وفور مصرف کند و استعمال دخانیات چون سیگار و قلیان نیز داشته باشد شدت این تغییر رنگ بیشتر خواهد بود. در این حالت کامپوزیت از نظر رنگ پذیری می‌تواند مقاومت بیشتری نسبت به دندان‌های طبیعی نشان دهد.

بیشتربخوانید... عفونت یا پری ایمپلنت

مدت زمان و راحتی انجام کامپوزیت و بلیچینگ

از نطر زمان و شیوه‌‌ی انجام بلیچینگ در مدت زمان کمتر و آسان‌تری صورت می‌گیرد. میزان آسیب وارده به مینای دندان نیز چندان زیاد نیست. در کامپوزیت نیاز به آماده کردن دندان می‌باشد و میزان بسیار کمی از سطح دندان تراشیده می‌شود. اما ماندگاری کوتاه مدت بلیچینگ سبب انجام شدن مجدد آن شده و در نتیجه با تکرار بلیچینگ احتمال آسیب به مینای دندان نیز وجود دارد.

هزینه

از نظر هزینه، تفاوت کامپوزیت دندان و بلیچینگ می‌تواند قابل ملاحظه باشد. اما با توجه به اثرات بلند مدت کامپوزیت در مقابل بلیچینگ در طولانی مدت این هزینه کامپوزیت می‌تواند برای فرد به صرفه باشد.

منبع: لیست بهترین متخصص ارتودنسی در تهران



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 20 آبان 1402
بازدید : 92
نویسنده : mozhgan

پروتز دندان موقت و دندان ژله ای یک نگه دارنده ی قابل حذف است که به سقف دهان یا کام و در برخی موارد روی فک تحتانی متصل می شود. به این نگهدارنده یک یا دو دندان به طور معمول متصل است. وقتی پروتز موقت را در دهان می گذارید ردیف دندانی کامل شده و طرح لبخند کاملی خواهید داشت. تا انتها با ما همراه باشید.

تفاوت پروتز دندان موقت و پروتز دندان ژله‌ای

از نظر بخش دندان هر دو پروتز با استفاده از ماده‌ی رزین که هم سبک‌تر و هم مقرون به صرفه‌تر از پورسلین است ساخته می‌شوند. اما در بخش پایه‌ی پروتز دندان موقت و دندان ژله‌ای تفاوت اصلی نهفته است. پروتز دندان موقت از جنس کروم کبالت و پروتز دندان ژله‌ای از جنس پلاستیک فشرده است. در نتیجه پروتز دندان موقت سخت‌تر و شکننده‌تر است و پروتز دندان ژله‌ای نرم‌تر است و انعطاف بیشتری دارد. میزان انطباق و سازگاری لثه‌ی افراد با پروتز دندان ژله‌ای بیشتر است و میزان حساسیت ایجاد شده در آن نیز کمتر از پروتز دندان موقت است.

سایر مقالات ... اینله و آنله چیست

مزایای پروتز دندان موقت

ارزان تر بودن این پروتز ها به نسبت سایر مدل ها از نظر ظاهری ظاهر این پروتز ها بسیار طبیعی بوده و مشابه دندان‌های فرد است. مدت زمان آماده شدن از نظر زمانی که باید منتظر باشید نیز این پروتزهای موقت به نسبت سریع آماده می‌شوند نحوه‌ی استفاده از پروتزهای موقت بسیار ساده بوده تثبیت دندان‌های کنونی

مزایای پروتز دندان ژله‌ای

 احتمال شکستن این نوع پروتز به نسبت پروتز موقت معمولی کمتر است. پروتز‌های ژله‌ای به سادگی به دندان می‌چسبند به دلیل جنس آن‌ها که از پلاستیک فشرده است بسیار شفاف بوده و رنگ طبیعی لثه‌ها مشخص است. پروتزهای ژله‌ای نیز به سرعت قابل آماده شدن هستند. استفاده از آن‌ها کمترین نرخ حساسیت را دارا است. جویدن غذا با آن‌ها بسیار راحت و آسان است.

بیشتربخوانید... میگرن و ارتودنسی

معایب پروتز‌های موقت

شکستنی بودن به دلیل استفاده از مواد ارزان و با استحکام کم راحت نبودن پروتزهای دندان موقت ممکن است برای بسیاری از افراد تحمل پذیر نباشند احتمال وجود آلرژی دوام و ماندگاری احتمال شیوع بیماری لثه و التهاب آن‌ها و یا فرسودگی دندان در صورت تمیز نکردن مرتب پروتز وجود دارد. خطر تحلیل لثه پروتز دندان موقت شل شدن پروتز با گذشت زمان

معایب پروتزهای ژله‌ای نیز در این بخش ارائه می‌شود

هزینه‌ی بیشتر این نوع پروتز ها با وجود ارزان تر بودن آن‌ها نسبت به ایمپلنت تحلیل بافت های زیرین عدم تطبیق پروتز با فرم دهان و دندان

منبع: بهترین کلینیک دندانپزشکی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 17 آبان 1402
بازدید : 95
نویسنده : mozhgan

امروزه روش های متعددی برای درمان بیماری های دهان و دندان وجود دارد که هر یک در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. ارتودنسی دندان یکی از این روش ها می باشد که امروزه استفاده از آن گسترش چشمگیری یافته است. تمام افرادی که می خواهند از این روش درمانی استفاده نمایند سوالات متداولی در ذهن خود دارند که به دنبال یافتن پاسخ برای آن ها می باشند.

بیشتربخوانید... لیست بهترین متخصص ارتودنسی در تهران

طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

معمولا دستگاه ارتودنسی به مدت 24 ماه باید بر روی دندان ها بماند تا نتیجه ی مورد نظر حاصل شود. البته بنا به شرایط مختلف و وضعیت جسمانی بیماران می تواند کمتر و یا بیشتر شود.

سن مناسب برای استفاده از ارتودنسی دندان چه زمانی است؟

با توجه به این که هدف از ارتودنسی اصلاح شکل دندان ها و هدایت آن ها به جای اصلی خود می باشد بهتر است این کار را در زمان رشد استخوان فک و دندان های دائمی انجام داد. در سن 8 تا 12 سالگی معمولا این اتفاق می افتد.(سن رویش دندانهای آسیاب کودکان)

هزینه های مربوط به ارتودنسی چقدر است؟

اگر بخواهیم میزان هزینه ها را به طور دقیق بیان کنیم باید بگوییم که این کار تقریبا غیر ممکن می باشد چرا که برآورد هزینه ها به عوامل متعددی مانند طول دوره درمان، وسایل مورد نیاز برای درمان، میزان آماده سازی های لازم قبل از ارتودنسی مانند جرم گیری دندان و ... وابسته می باشد.

در دوره درمان ارتودنسی چه مراقبت هایی نیاز است؟

با توجه به این که دستگاه های ارتودنسی حساس می باشند، در نگهداری از آن ها باید نهایت دقت را داشته باشید. برای مثال بهتر است از خوردن غذا های سخت و چسبناک در این دوره پرهیز کنید. همچنین استفاده از مسواک های مخصوص و رعایت بهداشت دهان و دندان نیز به شدت توصیه می شود. یکی دیگر از مراقبت های مهم در این دوره معاینات دوره ای توسط بهترین متخصص ارتودنسی می باشد.

بیشتربخوانید... لمینت دندان چقدر طول میکشد

آیا بعد از در آوردن براکت ها، کار درمان ارتودنسی تمام می شود؟

خیر این گونه نیست و بعد از در آوردن براکت ها باید تا مدتی از نگهدارنده ارتودنسی استفاده کرد.

سفید کردن دندان ها با استفاده از روش های مختلف قبل از درمان ارتودنسی بهتر است یا بعد از آن؟

بهتر است این کار بعد از ارتودنسی انجام شود. با توجه به این که در ارتودنسی موقعیت دندان ها تغییر می کند ممکن است بعد از آن سطح جدیدی از دندان ها دیده شود به همین دلیل بهتر است این کار را بعد از انجام ارتودنسی انجام داد.

منبع: zhaleimplant.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : چهار شنبه 17 آبان 1402
بازدید : 90
نویسنده : mozhgan

به طور کلی می توان گفت انجام ارتودنسی هیچ عارضه ای به دنبال ندارد. اما در افرادی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی کنند و در انجام دستورات متخصص ارتودنسی کوتاهی می کنند، برخی عوارض مشاهده می شود. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت لازم توسط فرد و نادیده گرفتن دستورات و آموزش های متخصص ارتودنسی، مشکلاتی بروز می کند که با کمی دقت از وقوع آن ها پیشگیری می شود، مشکلاتی مانند:

بیشتربخوانید... کاشت ایمپلنت دندان

ایجاد درد و ناراحتی در طول دوره درمان:

تجربه دستگاه ارتودنسی دندان می تواند سبب ایجاد احساس درد و ناراحتی در افراد شود که کاملاً طبیعی است. این احساس درد به دلیل اعمال فشار و نیروی سیم ارتودنسی به دندان ها و حرکت آن ها به سمت موقعیت درست است.

زخم و خراش:

یکی از عوارض ارتودنسی ایجاد زخم در دهان است که در صورت استفاده نادرست از براکت ها در دهان ایجاد می شود. اگر از براکت ها مراقبت نشود و یا رژیم غذایی مناسب نباشد، براکت ها دچار آسیب دیدگی می شوند و به بخش داخلی دهان آسیب وارد می کنند.

پوسیدگی دندان و التهاب لثه:

یکی دیگر از عوارض و معایب ارتودنسی که از وجود بریس در دهان نشأت می گیرد، گیر کردن مواد غذایی در براکت هاست. این عمل باعث تجمع باکتری و میکروب در دهان می شود و شرایط لازم برای پوسیدگی دندان و التهاب و عفونت لثه را فراهم می آورد. این مشکل هنگامی اتفاق می افتد که رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران ارتودنسی به خوبی انجام نشود و استفاده از مسواک و نخ دندان  در طول دوره درمان جدی گرفته نشود.

عدم تثبیت وضعیت دندان ها بعد از درمان:

یکی دیگر از عوارض و معایب ارتودنسی که سبب عدم اقدام افراد به این درمان می شود، خطر بازگشت دندان ها به وضعیت اولیه پیش از درمان است. برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، بعد از اتمام دوره ارتودنسی و برداشتن دستگاه ارتودنسی از روی دندان، لازم است از ریتینر یا نگهدارنده استفاده شود. در صورت کوتاهی بیمار و عدم استفاده از ریتینر توسط او این امکان وجود دارد که دندان ها به مشکل و ناهنجاری دچار شوند.

تحلیل و کوتاه شدن ریشه دندان ها:

یکی از معایب و عوارض ارتودنسی، احتمال کوتاه شدن طول ریشه دندان ها است. حرکت دندان ها در مدت زمان ارتودنسی احتمال دارد موجب به وجود آمدن این مشکل شود؛ البته احتمال آن بسیار کم است. این عوارض معمولاً در افرادی مشاهده می شود که سابقه بیماری آسم یا تروما دارند. با توجه بیشتر به این بیماران می توان تا حد امکان از بروز چنین عوارضی پیشگیری کرد. لازم به ذکر است که متخصص ارتودنسی با آگاهی کافی در زمینه حرکت دندان ها مانع از آسیب و تحلیل ریشه دندان خواهد شد.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی کودکان چیست

تشدید مشکلات دندان:

تشدید مشکلات مربوط به دندان، یکی دیگر از معایب و عوارض ارتودنسی است. با اینکه حرکت دندان ها در ارتودنسی می تواند سبب تغییر وضعیت دندان ها به سمت موقعیت درست شود؛ اما به دلیل استفاده از دستگاه وسایل مختلف ممکن است مشکلاتی همچون تغییر رنگ دندان بروز کند.

منبع: chalava.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : یک شنبه 14 آبان 1402
بازدید : 86
نویسنده : mozhgan

امروزه دغدغه بیشتر افراد زیبایی و جذابیت ظاهری است که مشخصه اصلی آن دندان های شفاف، هم ردیف و زیبا است. علم ارتودنسی به کمک این افراد آماده و در جهت زیبایی هر چه بیشتر ظاهر شما عمل کرده است. اما بیشتر افراد از وجود این قاب های فلزی در دهانشان در بعضی از مراسم، خصوصا مراسم رسمی، احساس خجالت می کنند و این سیم ها و ابزارهای محسوس حس اعتماد به نفس را از این افراد می گیرد. روش ارتودنسی طبیعی با ظاهر نامحسوس و هم رنگ دندان ها باعث اعتماد به نفس در شما می شود و آرامش را برایتان به همراه دارد؛ به همین دلیل، این روش ارتودنسی روز به روز طرفداران بیشتری پیدا کرده است. این روش بسیار آسان است و عیوب و ناهنجاری دندان ها را اصلاح می کند. اگر می خواهید با این روش ارتودنسی مدرن بیشتر آشنا شوید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انواع ارتودنسی

قبل از اینکه به معرفی ارتودنسی طبیعی بپردازیم، ابتدا کمی راجع به انواع ارتودنسی با شما صحبت خواهیم کرد. متخصصان علم ارتودنسی همواره توصیه می کنند که بهتر است ارتودنسی را در سنین کودکی بین 8 تا 12 سال و قبل از بزرگسالی انجام دهید؛ زیرا استخوان های کودکان هنوز جای رشد دارد و به راحتی جابه جا می شود و مشکلات نامرتبی دندان های کودکان نسبت به بزرگسالان زودتر اصلاح می شود. ارتودنسی به دو روش عمده تقسیم می شود:

ارتودنسی دندان ثابت و ارتودنسی متحرک که هر کدام از این روش ها به روش های دیگری دسته بندی می شوند.

  • ارتودنسی فلزی با براکت های فلزی
  • ارتودنسی لینگوال یا  ارتودنسی نامرئی
  • ارتودنسی طبیعی با براکت های سرامیکی

سایر مقالات مهم ... هزینه روکش دندان در سال ۱۴۰۲

ارتودنسی فلزی

رایج ترین نوع ارتودنسی، ارتودنسی طبیعی فلزی محسوب می شود که براکت هایی از جنس استیل ضد زنگ دارد و مشکلات و ناهم ردیفی های دندان ها را اصلاح می کند؛ ولی بارزترین عیب این روش، وضعیت ظاهری بیمار است که براکت های فلزی ارتودنسی آن کاملا در دندان های فرد مشخص هستند؛ به طوری که بریس های آن موقع حرف زدن یا لبخند زدن در مقابل چشم اطرافیان جلب توجه می کنند.

ارتودنسی نامرئی یا لینگوال

در این روش متخصص دندان پزشکی براکت ها را به سطح خارجی دندان ها ( فک بالا و فک پایین) متصل می کند که کاملا دیده نمی شوند. از مهم ترین اشکالات این روش، این است که زبان را اذیت و تحریک می کند و احتمال شکستگی براکت ها وجود دارد. همچنین بسیار گران است و برای همه افراد مناسب نیست.

ارتودنسی با براکت های سرامیکی

از انواع ارتودنسی ثابت است که به آن «ارتودنسی طبیعی» هم گفته می شود به گونه ای طراحی شده که در این روش به جای سیم و بریس های فلزی، از براکت های شفاف و همرنگ دندان استفاده می شود. یکی از ویژگی های اصلی این روش، این است که اطرافیان متوجه سیم ها و بریس های دندان شما نمی شوند؛ چون از موادی از جنس شیشه یا سرامیک ساخته شده اند. همچنین، کش های به کار رفته در این روش ارتودنسی کاملا بی رنگ، شفاف و نامحسوس طراحی شده اند. این بریس های شفاف بیش تر روی دندان های بالا کار گذاشته می شود و از ارتودنسی فلزی برای دندان های پایین استفاده می شود تا فشار ناشی از دندان ها به براکت ها آسیب وارد نکند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی متحرک چیست ؟



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 13 آبان 1402
بازدید : 86
نویسنده : mozhgan

این نوع لمینت از جنس پرسلن یا به تعبیر عامیانه «سرامیکی » یا «چینی » است که به «لمینت با تراش دندان» هم مشهور است و  انواع خدمات زیبایی دندان محسوب می شود که پزشک بعد از تراش و قالب گیری از دندان های بیمار یک ونیر موقت بر روی دندان بیمار می گذارد سپس قالب گرفته شده را به لابراتور می فرستد و لابراتوار قالب و رنگ انتخاب شده را به نمایندگی های معتبر ارسال می کند به همین علت لمینت های بدون تراش حدوداً بعد از ۲تا ۴ هفته آماده می شود.

پس از ساخت لمینت، ابتدا دندان ها در کلینیک دندانپزشکی تمیز می شوند و بعد از نصب دقیق بر روی سطح دندان، دندانپزشک از پرتوهای نوری برای چسبیدن لمینت بر روی سطح دندان استفاده می کند این پرتوها موجب بالابردن سرعت چسبیدن دندان می شود تا لمینت به راحتی بر روی دندان قرار گیرد.

اما چه چیزی تضمین می کند که دندانپزشک، بیش از حد دندان را نتراشد؟ از وکس آپ برای نتراشیدن بیش از حد دندان استفاده می شود که قالبی است که پیش از تراش دادن دندان ها از بیمار گرفته می‌شود تا نحوه تراش دندان و نصب لمینت های سرامیکی را بررسی نماید.

البته باید یادآور شد که نحوه تراش دندان ها باید به گونه ای باشد که لبه های آن بعد از نصب لمینت سرامیکی قابل تشخیص نباشد، برخوردی با سطح دندان های مقابل نداشته باشد و در آخر نیز بیمار احساس نکند یک جسم اضافی در دهان او وجود دارد.

بیشتربخوانید... درد توسط بریس های ارتودنسی

مزایای و ویژگی های لمینت سرامیکی

  • برای نصب لمینت سرامیکی چون نیاز به تراش دندان است از داروی بی حسی استفاده می شود.
  • اگر لب پریدگی و شکستگی در لمینت های سرامیکی رخ بدهد باید به تعویض کامل لمینت بپردازیم.
  • باید این را بدانیم که برای محافظت دندان به هنگام تراش باید نزد یک دندان پزشک ماهر و متبحر برویم.
  • نسبت به کامپوزیت نیازی به پولیش مداوم و مراقبت های دوره ای ندارند.
  • لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت ضخامت کمتری دارد
  • نسبت به لمینت کامپوزیت از مقاومت بیشتری برخودار است.
  • حالت طبیعی دندانی و ظاهری زیبا و شفاف دارد.
  • نیاز به دو یا سه جلسه برای لمینت گذاری است.

منبع: مجله تخصصی دندانپزشکی



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 13 آبان 1402
بازدید : 90
نویسنده : mozhgan

ایمپلنت از چند بخش تشکیل شده که قسمتی که به ریشه دندان وصل می شود حالت فلزی پیچ مانند دارد و داخل فک و لثه پیچ می شود که در سر آن دندان مصنوعی که شبیه دندان واقعی شما به نظر می‌رسند و جنس بسیار با کیفیتی دارند قرار می گیرد. همچنین کاشت ایمپلنت یک روش جایگزین برای دندان های مصنوعی و یا بریج می باشد.  در ادامه این مقاله با مجله تخصصی دندانپزشکی همراه باشید تا با مزایا و معایب این روش جایگزینی دندان از دست رفته بیشتر اشنا شوید.

جراحی به روش ایمپلنت دندانی مسلماً معایب و مزایای مخصوص به خودش را دارد که قبل از انجام این کار باید حتما آنها را بدانید.

مزایای ایمپلنت

  • بهبود یافتن ظاهر دندانی
  • بهبود یافتن گفتار
  • لغزش نداشتن در داخل دهان
  • راحت تر غذا خوردن
  • اعتماد به نفس بهبود یافته
  • بهبودی سلامت دهان و دندان
  • ماندگاری بسیار بالا

معایب ایمپلنت

  • هزینه زیاد
  • زمانبر بودن
  • ممکن است دندان به طور مختصر آسیب ببیند
  • درد پس از کاشت ایمپلنت
  • احتمال ترمیم مجدد در طولانی مدت
  • بی حس شدن گوشه لب در برخی موارد
  • ریسک های جراحی مانند: عفونت، خون ریزی، شکست در درمان، وارد شدن آسیب به اعصاب و غیره
  • الزام به معاینات منظم

بیشتربخوانید ... عفونت ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت توسط دندان پزشک متخصصتان در برخی موارد ممکن است پس از انجام ایمپلنت روی دندان، لثه هایتان آنها را پس بزنند که این احتمال این اتفاق بسیار کم است اما باید آن را در نظر داشته باشید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 6 آبان 1402
بازدید : 72
نویسنده : mozhgan

بسیاری از بزرگسالان و کودکان، ممکن است به خاطر ترس از به خطر افتادن زیبایی ظاهر و لبخندشان، از انجام ارتودنسی با بریس های زمخت و بی روح فلزی گریزان باشند و تمایلی برای انجام این کار از خود نشان ندهند. همچنین بعضی از ناهنجاری‌ها و مشکلات دندانی، تنها با کمک بریس های ثابت ارتودنسی فلزی و سرامیکی درمان می‌شوند. مثلا مشکلات و ناهنجاری‌های شدید دندانی را نمی‌توان با کمک بریس های متحرک ارتودنسی اینویزیلاین درمان کرد.

بیشتربخوانید... موارد حاد و اورژانس ارتودنسی

ارتودنسی طرح دار چیست

ارتودنسی چگونه است؟ ارتودنسی طرح دار، همان ارتودنسی با استفاده از براکت‌های ثابت سرامیکی است. تفاوت آن با ارتودنسی سرامیکی معمولی که شما می‌شناسید، در طرح دار بودن به راکت‌ها است. براکت‌های ارتودنسی طرح دار، ساده و شفاف نیستند و در طرح‌های مختلفی ساخته می‌شوند. طرح دار بودن این به راکت‌ها ظاهر این نوع از ارتودنسی‌ها را برای کودکان و حتی برای بزرگسالان، جذاب‌تر می‌کند. انجام این روش برای بزرگسالان و کودکانی که به دلیل بی روح بودن این بریس ها و ترس از به خطر افتادن زیبایی لبخندشان در طول دوره انجام درمان ارتودنسی از این نوع ارتودنسی دوری می‌کنند، مناسب است.

بیشتربخوانید... ایمپلنت دیجیتال چیست

ارتودنسی رنگی چیست

ارتودنسی رنگی همان ارتودنسی ثابت است که با کمک بریس های رنگی انجام می‌شود. منظور از رنگی بودن این بریس ها، وجود کش های رنگی است که در اطراف به راکت‌های فلزی و سرامیکی قرار می‌گیرند. این کش های رنگی، در رنگ‌های بسیار متنوع موجود هستند و بیمار می‌تواند از هر رنگی که دوست داشته باشد در ترکیب بریس های ارتودنسی خود استفاده کند. همچنین در هر جلسه ملاقات با دندانپزشک متخصص ارتودنسی، بیمار می‌تواند از او بخواهد که رنگ این کش ها را عوض کرده و از کش های جدیدی در ترکیب ارتودنسی او استفاده کند. ارتودنسی با این بریس های رنگی می‌تواند کودکان و حتی بزرگسالان را به انجام ارتودنسی روی دندان‌هایشان ترغیب کند.

بیشتربخوانید... رژیم غذایی در ارتودنسی

بعضی از مزایای انجام ارتودنسی طرح دار و رنگی

با کمک این نوع از ارتودنسی‌ها، می‌توان حتی شدیدترین و حادترین ناهنجاری‌های دندانی را درمان کرد. شما در انتخاب رنگ بریس ها و طرح براکت‌های فلزی، کاملا آزاد هستید. شما می‌توانید به جای استفاده از یک رنگ، از دندانپزشکتان بخواهید که از ترکیب دو یا چند رنگ در بریس های ارتودنسی شما استفاده کند. این نوع از ارتودنسی‌ها، هزینه‌های درمانی کمتری نسبت به سایر انواع ارتودنسی‌ها مثل ارتودنسی لینگوال و اینویزیلاین، به شما تحمیل می‌کنند. ارتودنسی‌های رنگی و طرح دار می‌تواند کودک یا نوجوان شما را برای انجام ارتودنسی مشتاق کند؛

منبع: https://www.orthoblog.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 6 آبان 1402
بازدید : 66
نویسنده : mozhgan

انتخاب لمینت و روکش دندان بستگی به شرایط فرد و دندان ها و نوع اقدام مورد نظر دارد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت فقط جلوی دندان را پوشانده و به اندازه ی روکش ها تهاجمی نیستند. علت این امر این است که در آماده سازی دندان برای لمینت حجم بیشتری از دندان فرد سالم باقی می ماند. در حد 0.5 میلی متر از سطح مینا برای این امر تراش داده می شود.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان کل دندان را در بر می گیرد و برای قرار دادن روکش حجم زیادی از دندان ها تراش داده می شود. در صورتی که فرد پوسیدگی دندان داشته باشد دندان پزشک بخش پوسیده ی دندان را حذف کرده و سپس روکش را قرار می دهد.

از کجا بدانیم لمینت دندان بهتر است یا روکش؟

در صورتی که حجم زیادی از دندان پر شده، عصب کشی شده، یا حجم زیادی از آن کرم خورده یا شکسته است احتمالا روکش دندان گزینه ی بهتری است. در صورتی که خود دندان تا حدی سالم است و بازسازی دندان به منظور زیباسازی آن می باشد، استفاده از لمینت گزینه ی بهتری می باشد. لمینت برای اصلاح نواقص جزئی نیز کاربرد دارد.

بیشتربخوانید... دندانپزشكی زیبایی چیست؟

مزایا و معایب لمینت و روکش دندان

مزایای لمینت

– در طولانی مدت، از نظر زیبایی نسبت به روکش ها بهتر هستند زیرا باعث التهاب لثه پس از چند سال نمی شوند. - برخی از لمینت ها چندان به تراش لثه نیاز ندارند در نتیجه بخش بیشتری از دندان طبیعی فرد سالم می ماند. - دندان هایی که لمینت شده اند میزان جابه جایی اندکی دارند.

معایب لمینت

- لمینت بخش بیشتری از دندان فرد را در معرض پوسیدگی مجدد می گذارند. - لمینت ها قابل جایگزینی نیستند - هزینه ی بالای لمینت دندان

مزایای روکش دندان

- بیشتر دندان پوشیده می شود پس دندان نسبت به پوسیدگی از آسیب پذیری کمتری برخوردار است. - روکش های پورسلین شبیه دندان طبیعی فرد هستند. - روکش ها نسبتا دائم بوده و نیاز به در آوردن و تمیز کردن مشابه پروتز موقت دندان ندارند.

بیشتربخوانید... دندانپزشک کودکان

معایب روکش دندان

- بیشتر دندان طبیعی فرد برای قرار دادن روکش تراش می دهند. - دندان روکش شده ممکن است نسبت به گرما و سرما در ابتدای امر حساس باشد. - روکش پورسلین شکننده است و در طول زمان می تواند شکننده باشد. - پورسلین هایی که در ترکیب با فلز هستند خط تیره ای بین دندان طبیعی و روکش ایجاد می شود.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : سه شنبه 2 آبان 1402
بازدید : 65
نویسنده : mozhgan

عموم مردم بر این باورند که فقط دندان های نامرتب نیازمند ارتودنسی هستند. این تصور تا حدودی درست است؛ اما لازم است بدانید که تنها این عارضه نیازمند ارتودنسی نیست. در برخی موارد، دندانپزشک با بررسی الگوی رشد فک و مقایسه آن با الگوهای طبیعی نیاز به ارتودنسی را تشخیص می دهد. این موضوع بیشتر در مورد کودکان صدق می کند.در افراد بزرگسال نیاز به ارتودنسی بزرگسالان  با بررسی چند الگوی دندانی تشخیص داده می شود. کیس ارتودنسی نامی است که به افراد دارای این الگوها اطلاق می شود.این الگوها عبارتند از:

بیرون زدگی دندان های فک بالا

در برخی افراد کوچک بودن فک پایین باعث بیرون زدگی و خمیدگی خاص دندان های فک بالا می شود. از دیگر دلایل می توان به جویدن شست و خوردن بیش از حد پستانک در کودکی اشاره نمود. این کیس ها به طور قطع نیازمند ارتودنسی هستند.

بیشتربخوانید... عوارض ایمپلنت

نابجا بودن خط میانی

فاصله ی بیش از حد بین دو دندان جلویی در ردیف بالا باعث ناهماهنگی خط میانی دندان های جلویی فک بالا با فک پایین می شود. برای درمان این مشکل درمان ارتودنسی توصیه می شود؛ اما برخی بزرگسالان از لمینت استفاده می کنند. لمینت در این مورد در صورتی که دندان های اصلی تراشیده نشوند ضرری ندارد.

بیشتربخوانید... هزینه جرمگیری دندان چقدر است؟

جلو بودن فک بالا

در برخی افراد با بستن دهان، دندان های فک بالا دندان های فک پایین را می پوشانند. به این حالت اوربایت گفته می شود و در موارد شدید، دندان های پایین با سقف دهان برخورد دارند.

جلو بودن فک پایین

در برخی افراد دندان های جلویی فک پایین جلوتر از دندان های فک بالا قرار دارند. رشد غیرطبیعی فک ها عامل اصلی بروز این مشکل است. با تشخیص این عارضه در دوران کودکی می توان در مدت زمان کوتاه تر و با هزینه کمتر درمان ارتودنسی را انجام داد.

وجود فاصله زیاد بین دندان ها و یا دندان های روی هم رفته

شایعترین عوارض دندانی در جهان، فاصله زیاد و شلوغی یا روی هم رفتگی دندان ها است. این عوارض باعث افزایش مشکلات و بیماری های لثه می شوند. دلیل اصلی این عوارض، کوچک بودن فک ها یا کوچکی دندان ها است. در دوران کودکی، شلوغی دندان ها می تواند از درآمدن و رشد دندان های دائمی جلوگیری نماید. بنابراین، بهترین راه برای درمان این عارضه تشخیص به موقع در دوران کودکی پیش از حاد شدن مشکل است.

وجود فاصله بین دو فک

در این عارضه در هنگام قرارگیری دندان های فک بالا و پایین فضایی خالی بین دو ردیف وجود دارد. یکی از علل ایجاد این عارضه جویدن انگشت شست است و بیشتر در دندان های جلویی دیده می شود؛ اما در برخی موارد در دندان های کناری نیز وجود خواهد داشت.

بیشتربخوانید.... انواع روش های کاشت دندان

نامرتب ترین حالت دندان ها

در این عارضه هرکدام از دندان ها در یک جهت قرار داشته و هیچ یک از دندان های جلویی فک بالا و پایین روی هم قرار نمی گیرند. کراس بایت بر روی زیبایی چهره فرد بیشترین تأثیر را دارد.

منبع: zhaleimplant.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 1 آبان 1402
بازدید : 70
نویسنده : mozhgan

با ظهور روش های جدید در دندانپزشکی اکنون داشتن لبخند زیباتر در دسترس افراد بیشتری قرار دارد. یکی از محبوب ترین روش های سفید کردن دندان بلیچینگ دندان است. رنگ مینای دندان ها در اثر مصرف موادی همچون قهوه و تنباکو تغییر رنگ می دهد. اگرچه بسیاری از لکه ها را می توان با تکنیک های سفید کردن دندان از بین برد، اما سفید کردن ممکن است برای افرادی که دندان های حساس دارند نارحت کننده باشد. بلیچینگ دندان یکی از روش های سفید کردن دندان و اصلاح طرح لبخند، با کمک مواد ویژه است. این کار می تواند هم در مطب دندانپزشک انجام شود و هم در منزل توسط خود فرد. البته در هر کدام از این دو روش، مواد متفاوتی برای بلیچینگ دندان استفاده می شود. بلیچینگ دندان و سفید کردن دندان، موجب افزایش اعتماد به نفس افراد شده و حس زیبایی و آراستگی به فرد می دهد. از این رو این روش طرفداران زیادی دارد. بلیچینگ دندان یکی از اولین گزینه ها برای داشتن طرح لبخند زیبا در افراد است. برای مطالعه بیشتر به bimarestaan.irمراجعه کنید.

دندان دارای دو قسمت است: عاج و مینا

مینای دندان روی عاج است. این قسمت ظاهر سفید دندان را ایجاد می کند. با افزایش سن از ضخامت مینای دندان کم شده و به تدریج رنگ عاج نمایان می شود و دندان زرد رنگ به نظر می رسد.

عواملی که باعث زرد رنگ شدن دندان ها می شوند عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • رژیم غذایی نامناسب
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • مصرف نوشیدنی های حاوی قند

البته گاهی اوقات دیده شده افرادی هم که به طور مرتب مسواک زده و از نخ دندان استفاده می کنند نیز باز هم در اثر مصرف مواد غذایی قندی و غیره، دندان هایشان زرد رنگ شود.

بیشتربخوانید... عوامل موثر بر هزینه بلیچینگ دندان

روش بلیچینگ نسبت به دیگر روش هایی مانند کامپوزیت دندان و لمینت دندان صدمه کمتری به مینای دندان وارد می­کند. کامپوزیت ماده سفید کننده ترمیمی دندان است که برای پر کردن دندان هایی که خالی شده و عصب کشی شده است، استفاده می شود. لمینت دندان نیز سازه ای است که توسط دندانپزشک قالب گیری شده و در لابراتوار ساخته می شود و روی دندان سوار می شود.

انواع روش های انجام بلیچینگ دندان

1) Office Bleaching یا بلیچینگ در کلینیک دندانپزشکی

2) Home Bleaching یا بلیچینگ دندان در خانه



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 29 مهر 1402
بازدید : 66
نویسنده : mozhgan

انسان ها از هزاران سال قبل، پیش از آن که ارتودنسی دندان به عنوان رشته تخصصی دندانپزشکی در سال 1900 مطرح شود، برای صاف کردن و مرتب کردن دندان هایشان تلاش می کردند.

هر چند درمان ارتودنسی اغلب ظاهر صورت را تحت تأثیر قرار می دهد و صرفاً در برخی موارد به دلایل زیبایی انجام می شود اما این درمان در درجه اول برای اصلاح مشکلات سلامتی دهان و دندان و اطمینان از عملکرد صحیح فک و صورت مورد استفاده قرار می گیرد. دندان های مرتب قرار گرفته که در صورت بسته بودن دهان به شکل مناسب روی هم قرار می گیرند باعث سهولت در بهداشت دهان می شوند و فرد را قادر می سازند تا مواد غذایی را بطور سالم و صحیح بجود. در نتیجه هدف از درمان ارتودنسی دستیابی به دندان هایی مرتب و سالم به منظور بالا بردن بهداشت، جلوگیری از پوسیدگی، استفاده سالم در بلند مدت از آن ها، علاوه بر ایجاد یک طرح لبخند ایده آل و ظاهری مناسب می باشد

بیشتربخوانید.... ارتودنسی دندان چه مدت طول می‌کشد؟

نتیجه درمان ارتودنسی

اصلاح دندان هایی که در لثه چرخیده اند، کج شده اند و یا ناهماهنگ با یکدیگر قرارگرفته اند و حرکت دادن آن ها به یک موقعیت مناسب. تصحیح فاصله بین دندان ها تصحیح مشکلات جویدن تنظیم فکین که بطور مناسب روی هم قرارگیرند.

بیشتربخوانید.... مزایا ارتودنسی دندان

مال اکلوژن (دندان های نامرتب)

تعداد کمی از افراد دندان های متقارن و طرح لبخند ایده آل دارند. ویژگی های یک لبخند ایده آل عبارتند از:

تمامی دندان ها به راحتی، بدون فشار و فاصله کنار هم قرار گرفته باشند. دندان ها نچرخیده، پیچ نخورده و به سمت جلو و عقب متمایل نشده باشند. دندان های فک بالا کمی بر روی دندان های فک پایین هم پوشانی داشته باشند. نقاط و شیارهای دندان های آسیاب فک بالا بطور مناسب بر روی شیارهای دندان های آسیاب فک پایین قرار گرفته باشند. 

انواع مال اکلوژن شلوغی، کجی و یا دندان های نامرتب و ناصاف دندان های اضافی و یا دندان های کشیده شده مشکل در جویدن فک هایی که روی هم قرار نگرفته اند… در صورت نامرتبی دندان ها فک ها نیز نمی توانند بطور صحیح روی هم قرار گرفته و جفت شوند در نتیجه باعث ایجاد فشار اضافی روی عضلات فک و موجب بروز بیماری های مفصل گیجگاهی فکی(TMJ)، سردرد های شدید، درد در ناحیه گردن و شانه می شوند.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 29 مهر 1402
بازدید : 65
نویسنده : mozhgan

به طور معمول دندان های شیری از شش ماهگی شروع به رشد و بیرون زدن از لثه می کنند. اما نوزادانی هم هستند که از دو ماهگی دندان هایشان رشد می کند. البته بعضی از بچه ها هم هستند که تا هجده ماهگی دندان ندارند و بعد از هجده ماهگی شروع به دندان آوردن می کنند.

بیشتربخوانید... رژیم غذایی در ارتودنسی

که البته این بچه ها باید تحت نظر پزشک متخصص و دندانپزشک کودکان باشند. شروع رشد دندان ها و بالا آمدن آن ها از لثه، معمولا از دندان های جلویی و پایین شروع می شود که باز هم در این مورد استثنائات خاصی وجود دارد و بعضی ها چند دندان را با هم می آورند. وقتی دندان ها رشد می کنند و وارد لثه می شوند، برای اینک از لثه بیرون بیایند، فشار زیادی به لثه وارد می کنند و همین فشار باعث ایجاد التهاب و قرمزی و در بعضی مواقع، چیزی شبیه تاول بر روی لثه می شود. بیشتر بخوانید... کامپوزیت دندان بیشترین کلافگی برای بچه ها، بالا اوردن دندان اول است. اما به نسبت ممکن است دندان های آسیاب به دلیل داشتن سطح مقطع بزرگ تر، فشار بیشتری به لثه وارد کنند و نهایتا درد بیشتری هم داشته باشند. همان طور که گفتیم دندان های آسیاب به دلیل داشتن سطح مقطع بزرگ تر، مثل دندان های دیگر نمی توانند راحت لثه را بشکافند، به همین دلیل، التهاب و درد آن ها به مراتب بیشتر می باشد. رشد دندان های شیری معمولا تا سی ماهگی ادامه پیدا می کند و تعداد دندان ها در این ماه، به بیست عدد می رسد.

بیشتربخوانید .... موارد اورژانسی حین درمان ارتودنسی

علائم رویش دندان های شیری

چه بخواهیم و چه نخواهیم، رشد دندان های شیری در دوران نوزادی، مرحله ی سختی است. معمولا از علائمی مانند کلافگی و خستگی کودک به دلیل دردهای لثه، نخوردن غذا، ریختن آب دهن کودک به صورت ناخودآگاه، برآمدگی و التهاب بر روی لثه، جویدن و بردن انگشتان و کل دست در دهان و خاراندن گوش و پشت سر توسط کودک که دلیلش خارش و دردی است که نوزاد بر روی لثه های انتهایی خود احساس میکند.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 29 مهر 1402
بازدید : 60
نویسنده : mozhgan

احساس لق شدن دندان ها بعد از ارتودنسی، یکی از اتفاقاتی است که بعد از ارتودنسی ممکن است اتفاق بیفتد. به طور کلی، ارتودنسی یکی از خدمات دندان پزشکی است که به واسطه ی آن، تمامی دندان های فک بالا و پایین مرتب کنار همدیگر قرار میگیرند. ارتودنسی دندان نیز مانند ایمپلنت دندان، بلیچینگ دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، پروتز دندان، ترمیم دندان و هر پروسه ی درمانی دیگری، دوره ی درمان، دوره ی نقاهت، مزایا و معایب خاص خودش را دارد که لق شدن دندان یکی از معایب آن می باشد.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی کودکان و اطفال

لق شدن دندان ها در طول ارتودنسی

گفتیم که از ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها استفاده می شود. زمان که براکت های نظم دهنده بر روی دندان ها نصب می شوند، برای اینکه بتوانند دندان ها را به محل درست و مناسب و اصلی خود بازگردانند، باید به آن ها فشار وارد کنند. فشار ناشی از براکت ها دندان را جابجا می کند اما دندان ها برای جابجایی ابتدا باید کمی خودشان را لق کنند تا بتوانند به راحتی حرکت کنند. بنابراین جای نگرانی برای لق شدن دندان ها در طول ارتودنسی وجود ندارد. در واقع می توان گفت که احتمال لق شدن ماندن دندان ها بعد از ارتودنسی بسیار کم بوده و این لق شدن در طول ارتودنسی اصلا نگران کننده نیست.

بیشتربخوانید... دندانپزشكی زیبایی چیست

عوامل لق کننده ی دندان در طول ارتودنسی

یکی از مهم ترین عواملی که ممکن است باعث لق شدن دندان ها شود، نحوه جاگذاری سیم ها و کلا سیستم ارتودنسی در داخل دهان است. گاهی اوقات فشار ناشی از این اتصالات آنقدر زیاد می شود که شخص درد بی وقفه را حس میکند. مورد دومی که لق شدن دندان را به همراه دارد. زیاد بودن تعداد دندان هاست. هر چقدر تعداد دندان های نا منظم موجود در دهان زیاد باشد، به همان نسبت حس لق شدگی دندان ها بیشتر بوده و زمان بیشتری برای جابجایی دندان ها وجود دارد. مورد آخری که لق شدن دندان را به همراه دارد، بیماری های لثه هستند.

بیشتربخوانید... ارتوسرجری چیست

آیا لق شدن دندان بعد از اتمام ارتودنسی همچنان ادامه دارد؟

گفتیم که دندان ها برای اینکه بتوانند راحت در طی ارتودنسی حرکت کنند، باید کمی لق شوند و این موضوع کاملا طبیعیست. پس از اینکه دندان ها در جایگاه اصلی خودشان قرار گرفتند، ارتودنسی برداشته و فشار ناشی از براکت ها نیز از روی دندان ها برداشته میشود. نهایتا فک شکل کامل خود را میگیرد و دیگر حس لقی دندان ها از بین می رود. تنهای کاری که فرد باید انجام دهد، استفاده از نگهدارنده میباشد.

منبع



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 24 مهر 1402
بازدید : 66
نویسنده : mozhgan

آسپارتام با نام‌های تجاری NutraSweet و Equal به فروش می‌رسد. همچنین به‌طور گسترده در محصولات بسته‌بندی‌شده استفاده می‌شود؛ مخصوصا آن‌هایی که برچسب غذای “رژیمی” دارند. آسپارتام حاوی آسپارتیک اسید و فنیل‌آلانین است که هر دو آمینواسیدهای طبیعی هستند. آسپارتیک اسید توسط بدن تولید می‌شود و فنیل‌آلانین آمینو اسید ضروری است که از غذا به دست می‌آید. وقتی بدنتان آسپارتام را هضم می‌کند، بخشی از آن به متانول تجزیه می‌شود. مصرف میوه، آب‌میوه، نوشیدنی‌های تخمیری و برخی سبزیجات نیز منجر به تولید متانول در بدن می‌شوند.

تا سال 2014، آسپارتام بزرگ‌ترین منبع متانول در رژیم غذایی مردم آمریکا بود. متانول در مقادیر زیاد سمی است، اما همچنان مقادیر کم‌تر آن هم در ترکیب با متانول آزاد، به‌دلیل افزایش جذب، خطرناک است. متانول آزاد در برخی غذاها موجود است و در صورت گرم شدن آسپارتام هم تولید می‌شود. مصرف مداوم متانول آزاد می‌تواند مشکل‌ساز باشد چون به فرمالدئید تجزیه می‌شود که یک ماده سرطان‌زا و نوروتوکسین شناخته‌شده در بدن است. با این حال، سازمان استاندارد غذا در انگستان اظهار می‌کند که حتی کودکانی که آسپارتام زیادی مصرف می‌کنند، باز هم به حداکثر میزان مصرف متانول نمی‌رسند. آن‌ها همچنین بیان می‌کنند که از آنجایی که خودن میوه و سبزیجات برای بهبود سلامت مفید است، دریافت متانول از این منابع، اولویت مهمی برای تحقیقات نیست.

چه محصولاتی حاوی آسپارتام هستند؟

هروقت محصولی دارای برچسب “بدون قند” است، معمولا به‌جای قند، حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی است. با اینکه تمام محصولات بدون قند، آسپارتام ندارند، اما آسپارتام همچنان یکی از محبوب‌ترین شیرین‌کننده‌هاست و به‌طور گسترده در بسیاری از کالاهای بسته‌بندی‌شده وجود دارد. برخی از محصولات حاوی آسپارتام عبارتند از:

نوشابه رژیمی

بستنی‌های بدون قند

آب‌میوه‌های کم کالری

آدامس

ماست

آب‌نبات‌های بدون قند

استفاده از شیرین‌کننده‌های دیگر می‌تواند به شما در کاهش مصرف آسپارتام کمک کند. با این حال اگر می‌خواهید مصرف آسپارتام را کاملا به صفر برسانید، باید برای اطمینان روی برچسب کالاهای بسته‌بندی‌شده دنبال آن بگردید.

عوارض جانبی آسپارتام

با استناد به انجمن سرطان آمریکا، آسپارتام تقریبا 200 برابر شیرین‌تر از شکر است. پس مقدار کمی از آن هم برای شیرین کردن غذا و نوشیدنی‌ها کافی است. میزان دریافت روزانه قابل‌قبول (ADI) توصیه‌شده توسط FDA و EFSA عبارتند از:

FDA: 50 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

EFSA: 40 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

یک قوطی نوشابه رژیمی تقریبا حاوی 185 میلی‌گرم آسپارتام است. یک فرد 150 پوندی (68 کیلوگرمی) باید 18 قوطی نوشابه رژیمی بخورد تا از میزان دریافت روزانه قابل‌قبول FDA تجاوز کند. این میزان برای EFSA، 15 قوطی است. با این حال افرادی که مبتلا به فنیل‌کتونوری هستند، نباید آسپارتام مصرف کنند. همچنین افرادی که برای درمان اسکیزوفرنی دارو مصرف می‌کنند هم باید از مصرف آسپارتام اجتناب کنند.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 24 مهر 1402
بازدید : 62
نویسنده : mozhgan

انسان ها از هزاران سال قبل، پیش از آن که ارتودنسی دندان به عنوان رشته تخصصی دندانپزشکی در سال 1900 مطرح شود، برای صاف کردن و مرتب کردن دندان هایشان تلاش می کردند.

هر چند درمان ارتودنسی اغلب ظاهر صورت را تحت تأثیر قرار می دهد و صرفاً در برخی موارد به دلایل زیبایی انجام می شود اما این درمان در درجه اول برای اصلاح مشکلات سلامتی دهان و دندان و اطمینان از عملکرد صحیح فک و صورت مورد استفاده قرار می گیرد. دندان های مرتب قرار گرفته که در صورت بسته بودن دهان به شکل مناسب روی هم قرار می گیرند باعث سهولت در بهداشت دهان می شوند و فرد را قادر می سازند تا مواد غذایی را بطور سالم و صحیح بجود. در نتیجه هدف از درمان ارتودنسی دستیابی به دندان هایی مرتب و سالم به منظور بالا بردن بهداشت، جلوگیری از پوسیدگی و درد ارتودنسی دندان، استفاده سالم در بلند مدت از آن ها، علاوه بر ایجاد یک طرح لبخند ایده آل و ظاهری مناسب می باشد.

نتیجه درمان ارتودنسی

اصلاح دندان هایی که در لثه چرخیده اند، کج شده اند و یا ناهماهنگ با یکدیگر قرارگرفته اند و حرکت دادن آن ها به یک موقعیت مناسب. تصحیح فاصله بین دندان ها تصحیح مشکلات جویدن تنظیم فکین که بطور مناسب روی هم قرارگیرند.

بیشتربخوانید... انواع روش های کاشت دندان

مال اکلوژن (دندان های نامرتب)

تعداد کمی از افراد دندان های متقارن و طرح لبخند ایده آل دارند. ویژگی های یک لبخند ایده آل عبارتند از: تمامی دندان ها به راحتی، بدون فشار و فاصله کنار هم قرار گرفته باشند. دندان ها نچرخیده، پیچ نخورده و به سمت جلو و عقب متمایل نشده باشند. دندان های فک بالا کمی بر روی دندان های فک پایین هم پوشانی داشته باشند. نقاط و شیارهای دندان های آسیاب فک بالا بطور مناسب بر روی شیارهای دندان های آسیاب فک پایین قرار گرفته باشند. 

بیشتربخوانید... طول درمان ارتودنسی

انواع مال اکلوژن

شلوغی، کجی و یا دندان های نامرتب و ناصاف دندان های اضافی و یا دندان های کشیده شده مشکل در جویدن فک هایی که روی هم قرار نگرفته اند… در صورت نامرتبی دندان ها فک ها نیز نمی توانند بطور صحیح روی هم قرار گرفته و جفت شوند در نتیجه باعث ایجاد فشار اضافی روی عضلات فک و موجب بروز بیماری های مفصل گیجگاهی فکی(TMJ)، سردرد های شدید، درد در ناحیه گردن و شانه می شوند.

منبع: مجله دندانپزشکی zhaleimplant



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 22 مهر 1402
بازدید : 62
نویسنده : mozhgan

نحوه انجام دادن عمل جراحی ایمپلنت به نوع کاشت و وضعیت استخوان فک فرد بستگی دارد. ایمپلنت دندان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که این روشها عبارتند از:

  • ایمپلنت فوری
  • ایمپلنت یک مرحله ای
  • ایمپلنت دو مرحله ای
  • ایمپلنت فوری و بارگذاری اولیه
  • ایمپلنت در همان روز

در ادامه از مجله اینترنتی دندانپزشکی ارتوبلاگ به توضیحات انواع روشهای ایمپلنت می پردازیم:

ایمپلنت فوری

جراحی ایمپلنت فوری به گونه ای است که یک دندان کشیده می‌شود و بلافاصله ایمپلنت در محل کشیدن دندان قرار میگیرد که این مدل ایمپلنت بسته به شرایط استخوان و بافت دهان بیمار ممکن است به صورت یک مرحله ای و دو مرحله ای انجام شود این روش برای تمام بیماران تجویز نمی شود.

ایمپلنت یک مرحله ای

در ایمپلنت یک مرحله ای متخصص ترمیم و زیبایی دندان در محل دندانی که تازه کشیده شده و یا دندانی که قبلا کشیده شده و بهبود یافته ایمپلنت را قرار می‌دهد و بلافاصله بعد از اینکه ایمپلنت را قرار داد دندان را به آن پیچ می کند. این مرحله مزیتی که دارد این است که دیگر برای جراحی مرحله دوم احتیاجی نیست.

ایمپلنت دو مرحله ای

ایمپلنت دو مرحله ای همانند ایمپلنت یک مرحله‌ای در محل دندان تازه کشیده شده و یا دندانی که کشیده شده و بهبود یافته قرار گرفته می‌شود و بعد از آن با لایه ای از لثه پوشیده می شود تا دیده نشود. این مرحله اول درمان است؛ ولی برخلاف ایمپلنت یک مرحله‌ای که در این قسمت به پایان می رسد، مرحله بعدی این مدل چند هفته یا چند ماه بعد صورت می گیرد.روش کار ایمپلنت فوری و بارگذاری اولیه یک روش کاملاً متفاوت با ایمپلنت فوری می باشد این روش یک مرحله‌ای است.

به این صورت که در یک جلسه ایمپلنت را در محل دندان کشیده شده قرار می دهند و در همان جلسه دندان جدید روی آن قرار می گیرد. قبل از اینکه این کار را انجام دهند باید دندان به مدت ۶ ماه از تماس مستقیم با دندان های مخالف دور نگه داشته شود و پس از آن بازسازی شود.معمولاً این تکنیک بیشتر در قسمتی از دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که زیبایی برای آن اهمیت بسیار زیادی دارد مانند دندان های جلویی

بیشتربخوانید... قیمت ایمپلنت سوئیسی

ایمپلنت در همان روز

روش ایمپلنت در همان روز به اینگونه است که ابتدا چندین ایمپلنت روی جای دندان کشیده شده پیچ می شود بعد از چند ساعت یک قرص کامل دندان موقت یا دائمی روی آن نصب می شود.  این روش اغلب برای درمان فک پایین مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در این روش اگر دندان موقت مورد استفاده قرار بگیرد معمولا بعد از طی کردن کامل دوره بهبودی، یک بریج دائمی جایگزین آن می شود.

سایر مقالات مهم.... مدت زمان ارتودنسی چقدر است



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 22 مهر 1402
بازدید : 64
نویسنده : mozhgan

از مهم ترین دلایلی که می توان برای دندان های کج که نیاز به لمینت کردن دارند ، پیدا کرد، این است که:

بیشتربخوانید... ایمپلنت دیجیتال چیست

  • فک کودکان کوچک است و کمبود فضا وجود دارد و به دلیل وجود همین فضای کم سبب می شود که دندان ها از مسیر اصلی خود منحرف شوند و در جای مناسب خودشان رشد ننمایند.
  • وجود برخی عادات نامطلوب و نامناسب مانند مکیدن انگشت در سنسن کودکی که سبب می گردند دندان های کودکان کج شوند.
  • استفاده ی بیش از اندازه از پستانک و یا شیشه ی شیر در کودکان نیز می تواند سبب کج شدن دندان هایشان شود.
  • بسیاری از کودکان نیز با استفاده از زبانشان تماس بیش از حدی را با دندان های در حال رشد خود می گیرند که همین مورد نیز می تواند کج شدن دندان ها را در پی داشته باشد.
  • تغذیه ی نامناسب و یا تغذیه ای که ضعیف می باشد موجب می شود تا دندان های کودکان رشدشان ضعیف شده و پوسیدگی دندان در آن ها ظاهر شود و در نتیجه دندان هایشان کج در بیاید.

بیشتربخوانید... مدت زمان ارتودنسی چقدر است؟

برخورد ضربه ای خاص به صورت که می تواند موجب شود که دندان ها حرکت کرده و در نهایت کج شوند.

وجود امری به نام ژنتیک و وراثت نیز بسیار زیاد می باشد که لازم است بدانید اگر یکی از والدین شما دارای دندان های کج می باشد احتمال این که شما هم دندان های کج داشته باشید بسیار زیاد است.

مورد دیگر این است که در زمان کودکی اگر مراقبت درستی از دندان ها نشود، امکان کج شدن آن ها بعدا نیز میسر می گردد.

 این موارد تمامی می توانند عاملی باشند برای این که دندان های شما یا کج دربیایند و یا کج بشوند. برخی از آن ها را می توان با پیشگیری حل نمود اما برخی مانند عوامل ژنتیکی را باید درمان کرد.

منبع: مجله اینترنتی دندانپزشکی ارتودنتیست



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 22 مهر 1402
بازدید : 68
نویسنده : mozhgan

با این وجود که تبلیغات گسترده ای برای لمینت دندان ارزان انجام می شود ولی باید بدانید لمینت ‌دندانی که کیفیت مطلوبی داشته باشد به هیچ عنوان ارزان نیست و برای هر دندان حداقل 4 میلیون تومان هزینه بر می دارد. در ادامه با مجله اینترنتی دندانپزشکی ارتودکتر همراه باشید.

لمینت دندان چیست ؟

لمینت دندان یکی از روش های نوین دندان پزشکی است که می تواند مشکلات زیادی را که از لحاظ ظاهری برای دندان اتفاق می‌افتد حل کند. همچنین تاثیر بسیار زیادی برای زیباتر شدن لبخند و بالا رفتن اعتماد به نفس فرد می گذارد.قیمت لمینت دندان ارزان نیست و نسبت به مرکز دندانپزشکی که از آن استفاده می‌کنید می‌تواند قیمتش متفاوت باشد.

انواع لمینت دندان

 لمینت دندان انواع مختلفی دارد و بسته به نوع  آن روی دندان گذاشته می شود. لمینت دندان دارای دو نوع می باشد که عبارتند از:

  • لمینت سرامیکی
  • لمینت کامپوزیت

در واقع لمینت دندان یک ورقه پوسته نازکی است که با استفاده از مواد خاصی برای دندان فرد طراحی می شود. لمینت می تواند بسته به سلیقه فرد رنگ های مختلفی داشته باشد و همچنین فرد می تواند اندازه و طول مورد نظری که نیاز دارد را انتخاب کند. لمینت دندان در کنار زیبایی که به صورت و لبخند می دهد، برای درمان هم استفاده می شود.

بیشتربخوانید ... ارتودنسی و کامپوزیت

آیا لمینت می تواند دندان ها را از بین ببرد؟

پاسخ این سوال که اکثر افراد با آن مواجه می شوند این است که مسلماً اگر متخصص دندانپزشک شما در کنار تخصص دندانپزشکی، تخصص مربوط به زیبایی دندان را هم داشته باشد و همچنین دارای تجربه کافی باشد به هیچ وجه دندان های طبیعی شما آسیب نمی بیند. اما اگر غیر از این باشد و دندانپزشک شما تازه کار بوده و همچنین تخصص زیبایی دندان را نداشته باشد به هیچ عنوان نباید این کار را انجام دهد چون این کار بسیار حساس بوده و اگر به درستی انجام نشود باعث آسیب زدن به دندان اصلی می شود.

آیا لمینت دندان ارزان است؟

با اینکه اکثر مکان هایی که کار زمینه دندان را انجام می‌دهند و جدیداً تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده اند، بیشتر تبلیغ شان بر این اساس است که لمینت دندان ارزان انجام می دهند، اما باید بدانید لمینت ‌دندانی که کیفیت مطلوبی داشته باشد به هیچ عنوان ارزان نیست و برای هر دندان حداقل تا ۳ میلیون تومان هزینه بر می دارد.

طول عمر و شکستگی لمینت 

لمینت دندان طول عمر مخصوص به خود را دارد و دائمی نیست اما اگر به درستی استفاده شود می توان طول عمر آن را بالا برد مواردی که باید برای مراقبت از لمینت دندان استفاده کرده عبارات است از:

  • خود داری از جویدن و گاز زدن غذاهای سفت و سخت مانند ته دیگ های خشک و یخ
  • خود داری از خوردن مایعات و غذاهای رنگی
  • خود داری از خوردن مایعات خیلی سرد و خیلی گرم
  • خود داری از کشیدن سیگار
  • استفاده مداوم از مسواک و نخ دندان

سایرمقالات مهم... ارتودنسی و جراحی فک



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 17 مهر 1402
بازدید : 89
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی دندان چگونه انجام میشود؟ صاف کردن و مرتب کردن دندان های نامرتب، روندی ساده و آسان نیست. هر بیمار با براکت های ارتودنسی حداقل چند روز اول درد را تجربه کرده است. قرص های مسکن، غذاهای نرم و موم های دندانی بهترین دوستان شما هستند.

بیشتربخوانید... لمینت بدون تراش دندان

قدم اول برای بیمار تازه درمان شده ارتودنسی…

  • استفاده از مسکن

این قرص های مسکن را تنها زمانی که ضروری است مصرف کنید و هرگز بیش از 10 روز از این قرص ها استفاده نکنید!

  • غذاهای سرد و نرم  
  • از خوردن غذاهای سفت و چسبنده اجتناب کنید
  • از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید
  • لثه ها را با مسواک نرم ماساژ دهید
  • خودتان را سرگرم کنید
  • از متخصص ارتودنسی خود درباره سایر درمان ها سوال کنید

قدم دوم درباره سیم، بند و براکت های تیز که منجر به آسیب می شوند

پیدا کردن محل آسیب _ اگر جراحتی به دهان شما وارد شده و مطمئن نیستید که جراحت کجاست، انگشت و یا زبان خود را در داخل دهان خود قرار داده و حرکت دهید تا منطقه آسیب را پیدا کنید. شما باید یک ناحیه درد یا تورم احساس کنید. متوجه شوید که کدام یک از براکت ها، سیم، بند و یا …. باعث جراحت شده است.

پوشاندن فلز با موم ارتودنسی – شما می توانید موم ارتودنسی را از داروخانه ها و یا از مطب متخصص ارتودنسی خود دریافت کنید. دست هایتان را بشویید و تکه کوچکی از موم را برداشته و با دست به آن فرم دهید تا نرم شود و به شکل دایره ای درآید. موم گرد را روی محل فلز مورد آزار (براکت و یا سیم) فشار دهید. سپس با انگشت یا زبان خود آن را صاف کنید. این راه حل برای براکت ها و سیم های تیز و یا قلاب تیز براکت ها درمان مناسبی است.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی در ایران

هنگام غذا خوردن می توانید موم را بردارید. در صورتی که موم را قورت دادید نگران نباشید چرا که به شما آسیبی نمی زند.  

سیم یا قلاب تیز را به موقعیت راحت تر خم کنید – این راه حل را تنها با سیم های نازک و انعطاف پذیری که گونه ها و لثه هایتان را اذیت می کنند امتحان کنید. به این طریق که با استفاده از انگشت تمیز و یا یک پاک کن سر مداد جدید، سیم را به آرامی به سمت دندان تان خم کنید.

منبع: https://www.chalava.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 17 مهر 1402
بازدید : 95
نویسنده : mozhgan

نحوه انجام دادن عمل جراحی ایمپلنت به نوع کاشت و وضعیت استخوان فک فرد بستگی دارد. ایمپلنت دندان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که این روشها عبارتند از:

  • ایمپلنت فوری
  • ایمپلنت یک مرحله ای
  • ایمپلنت دو مرحله ای
  • ایمپلنت فوری و بارگذاری اولیه
  • ایمپلنت در همان روز

در ادامه به توضیحات انواع روشهای ایمپلنت می پردازیم:

ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری به گونه ای است که یک دندان کشیده می‌شود و بلافاصله ایمپلنت در محل کشیدن دندان قرار میگیرد که این مدل ایمپلنت بسته به شرایط استخوان و بافت دهان بیمار ممکن است به صورت یک مرحله ای و دو مرحله ای انجام شود این روش برای تمام بیماران تجویز نمی شود.

ایمپلنت یک مرحله ای

در ایمپلنت یک مرحله ای متخصص ترمیم و زیبایی دندان در محل دندانی که تازه کشیده شده و یا دندانی که قبلا کشیده شده و بهبود یافته ایمپلنت را قرار می‌دهد و بلافاصله بعد از اینکه ایمپلنت را قرار داد دندان را به آن پیچ می کند. این مرحله مزیتی که دارد این است که دیگر برای جراحی مرحله دوم احتیاجی نیست.

بیشتربخوانید... انواع ارتودنسی ها متحرک

ایمپلنت دو مرحله ای

ایمپلنت دو مرحله ای همانند ایمپلنت یک مرحله‌ای در محل دندان تازه کشیده شده و یا دندانی که کشیده شده و بهبود یافته قرار گرفته می‌شود و بعد از آن با لایه ای از لثه پوشیده می شود تا دیده نشود. این مرحله اول درمان است؛ ولی برخلاف ایمپلنت یک مرحله‌ای که در این قسمت به پایان می رسد، مرحله بعدی این مدل چند هفته یا چند ماه بعد صورت می گیرد.روش کار ایمپلنت فوری و بارگذاری اولیه یک روش کاملاً متفاوت با ایمپلنت فوری می باشد این روش یک مرحله‌ای است. به این صورت که در یک جلسه ایمپلنت را در محل دندان کشیده شده قرار می دهند و در همان جلسه دندان جدید روی آن قرار می گیرد. قبل از اینکه این کار را انجام دهند باید دندان به مدت ۶ ماه از تماس مستقیم با دندان های مخالف دور نگه داشته شود و پس از آن بازسازی شود.معمولاً این تکنیک بیشتر در قسمتی از دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که زیبایی برای آن اهمیت بسیار زیادی دارد مانند دندان های جلویی

بیشتربخوانید... طول مدت درمان ارتودنسی

ایمپلنت در همان روز

روش ایمپلنت در همان روز به اینگونه است که ابتدا چندین ایمپلنت روی جای دندان کشیده شده پیچ می شود بعد از چند ساعت یک قرص کامل دندان موقت یا دائمی روی آن نصب می شود.  این روش اغلب برای درمان فک پایین مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در این روش اگر دندان موقت مورد استفاده قرار بگیرد معمولا بعد از طی کردن کامل دوره بهبودی، یک بریج دائمی جایگزین آن می شود.

منبع: https://www.zhaleimplant.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : دو شنبه 10 مهر 1402
بازدید : 80
نویسنده : mozhgan

درمان ارتودنسی دندان درمانی است که دندان ها، استخوان ها و بافتهای نگهدارنده اطراف دندانها همچون لثه را نیز درگیر می کند. بنابراین هر دارویی که بطور مستقیم و یا غیرمستقیم بر این نواحی تأثیر می گذارد قادر است بر روند درمان ارتودنسی نیز تأثیرگذار باشد.

افراد مبتلا به حملات تشنجی یا صرع، بعلت استفاده از داروهای ضد صرع، دچار التهاب و افزایش حجم لثه می شوند که این امر موجب می شود که رعایت بهداشت را به مخاطره اندازد. به این جهت پوسیدگی دندان و التهاب لثه و مشکلات دندانی در افراد مبتلا به حملات تشنجی بیشتر دیده می شود. امروزه با داروهای ضد صرع جدید این پوسیدگی ها و التهاب ها به حداقل خود رسیده و با مراجعه مرتب بیمار به مرکز دندانپزشکی شبانه روزی در تهران، جرمگیری و آموزش بهداشت تأثیرات بسیاری در پیشگیری و درمان التهاب لثه و بروز پوسیدگی در بیماران صرعی دارد.

بیشتربخوانید .... هزینه ارتودنسی 1402 در ایران

در بیمارانی که طی یک ماه دو بار تشنج داشته باشند درمان می بایست تنها به موارد اورژانس محدود شود. در بیمارانی که بیماری صرع آنها کنترل شده باشد می توان درمان را بنا به شرایط خاصی شروع کرد. مواردی که پیش از هر جلسه ارتودنسی بیمار ملزم به رعایت آن ها می باشد:

  • بیمار قبل از هر جلسه وقت ارتودنسی داروی ضد صرع خود را مصرف نماید.
  • بیمار قبل از هر جلسه وقت ارتودنسی وعده غذای اصلی خود را میل کرده باشد.
  • بیمار قبل از هر جلسه وقت ارتودنسی سرحال باشد، در صورت خستگی و بی حوصلگی می توان وقت ارتودنسی را به روز دیگری موکول کرد.
  • نوشیدن مایعات زیاد مانند آب، استفاده از دهان شویه و استفاده صحیح از مسواک به این بیماران توصیه می شود.
  • مصرف نکردن نوشابه، شیرینی، شکلات و مواد چسبنده نیز بهداشت دهان و دندان این افراد را در حد مناسبی قرار می دهد.

بیشتربخوانید... قیمت ایمپلنت

  • بهتر است این بیماران تعداد جلسات بیشتر با زمان کوتاه تر به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنند.
  • تغذیه صحیح این بیماران حائز اهمیت است. مصرف شیر و لبنیات به این بیماران توصیه می شود.
  • مصرف نکردن پشت سرهم نوشیدنی ها و موادغذایی سرد و گرم که دمای دهان را ناگهان بالا یا پایین ببرد برای این گروه مجاز نمی باشد.

برای مطالعه پیرامون انواع روش های مدرن دندانپزشکی کلیک کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 8 مهر 1402
بازدید : 74
نویسنده : mozhgan

اشعه ایکس که به طور رسمی رادیوگرافی نامیده می شود، تصاویری است که با عبور یک پرتو از بدن و برخورد به یک سنسور در طرف دیگر ایجاد می شود، اشعه ایکس توانایی ایجاد تصاویری را دارد که تفاوت در تراکم بافت هایی را که از آن عبور می کنند، نشان می دهد، سایه های ایجاد شده روی حسگر دیجیتال یا  ارتودنسی فیلم به پزشکان اجازه می دهد اشیا پنهان شده توسط پوست و استخوان را ببینند.

بیشتربخوانید... ایمپلنت دیجیتال چیست

اشعه ایکس به دلایل زیادی در ارتودنسی ضروری است

اولا، متخصصان ارتودنسی، دندانپزشک نیز هستند؛ اگرچه روی چیز های مختلفی متمرکز هستند، اما در صورت وجود مسئولیت شناسایی آسیب شناسی ها را دارند. این موارد شامل آبسه، تومور و موارد دیگر است که لزوما مستقیما با صاف کردن دندان ارتباط ندارند؛ اگرچه نادر است، این آسیب شناسی ها برای اولین بار توسط متخصصین ارتودنسی شناسایی شده و با ارجاع بیماران برای درمان، می توان جان افراد را نجات داد.

ارتودنتیست ها چگونه از اشعه ایکس دیجیتال استفاده می کنند؟

اشعه ایکس از زمان اختراع در سال 1895 به سرعت مورد استفاده قرار گرفت و فناوری اشعه ایکس پزشکی همچنان به پیشرفت خود ادامه می دهد. تکنیک های اصلی اشعه ایکس آنالوگ، تصاویری را بر روی کاغذ عکاسی تولید می کنند تا متناسب با سطح قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس سیاه می شوند. اکنون، رشته های پزشکی و دندانپزشکی به تدریج به فناوری اشعه ایکس دیجیتال روی می آورند که از ارتودنسی فیلم عکاسی یا کاغذ حساس به اشعه ایکس معمولی استفاده نمی کند، اما از قرص های حساس به اشعه ایکس که به صورت دیجیتال تصاویر تولید می کنند، مانند یک دوربین دیجیتال و انتقال آن تصاویر به رایانه ها استفاده می گردد.

تصویر اشعه ایکس واضح تر است یا اشعه ایکس معمولی؟

اشعه ایکس معمولی و اشعه ایکس دیجیتال در معرض مصنوعات و خطا های مختلفی هستند که گاهی به تصاویر آسیب می رسان؛ با این حال، متخصص ارتودنسی بر این باورند که اشعه ایکس دیجیتالی، تصویری واضح تر و شفاف تر است که تفسیر آن دقیق تر است.

بیشتربخوانید .... سندروم مفصل گیجگاهی

تکنیک های مختلف اشعه ایکس دیجیتال

 روش مستقیم

یک حسگر الکترونیکی فیلم دیجیتال برای ضبط تصاویر در دهان قرار می گیرد.

روش غیرمستقیم

وقتی تصاویر عکاسی سنتی ساخته می شوند، از اسکنر فیلم برای تبدیل اشعه ایکس آنالوگ به اشعه ایکس دیجیتال و مشاهده در رایانه استفاده می شود.

تکنیک دیجیتال نیمه غیر مستقیم

این روش ترکیبی از یک سنسور دیجیتال در دهان با اشعه ایکس آنالوگ اسکن شده و تبدیل شده است.

منبع: orthodentist.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 8 مهر 1402
بازدید : 79
نویسنده : mozhgan

استفاده از ایمپلنت دندان امروزه یک روش معمولی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته به شمار می رود. ایمپلنت ها در درجه اول برای حمایت از پروتزهای دندانی مانند تاج، برای تعویض یک دندان یا پل هایی برای جایگزینی دهانه دندان و پروتز دندان استفاده می شود. ایمپلنت های مدرن دندانی از تیتانیوم ساخته می شوند زیرا این فلز با بدن و بافت های انسان سازگار است و همچنین قادر به متصل شدن با فک در روند بهبودی است که باعث پایداری ایمپلنت می شود.

بیشتربخوانید... ایمپلنت فوری چیست؟

در نتیجه تحقیقات گسترده در این زمینه، اکنون ایمپلنت دندان روشی ایمن و موثر برای جایگزینی ظاهر و عملکرد دندان های از دست رفته در نظر گرفته شده است. ایمپلنت موجب تثبیت شدن استخوان می شود و عاملی برای جلوگیری از تحلیل رفتن آن می باشد. ارتفاع، عرض و کیفیت استخوان را به خوبی حفظ می کند و مانع تغییر یافتن آن می شود و بالعکس دندان مصنوعی که برخی افراد بجای دندان های از دست رفته شان استفاده می کنند موجب تحلیل رفتن استخوان دهان، مشکل در تغزیه و صحبت افراد می شود

هزینه ایمپلنت دندان

چند عامل مهم وجود دارد که می تواند در هزینه ایمپلنت شما نقش داشته باشد.

  • با توجه به این که جنس قطعات ایمپلنت، تیتانیوم یا تیتانیوم خالص می باشد و برای ساخت آن باید مراحل مختلفی طی شود، هرچه کیفیت و دقت ساخت این قطعات بهتر و بالاتر باشد، در قیمت انواع ایمپلنت دندان تاثیر مستقیم می گذارد.
  • از طرفی دیگر انجام جراحی ایمپلنت دندان به زمان و بهترین متخصص ترمیمی و زیبایی نیاز دارد تا کار را به نحو احسنت و درست انجام دهد و هزینه هر دندان پزشک با دیگری متناسب با میزان کار متفاوت می باشد.
  • به دندان پزشکی منطقه ای که برای ایمپلنت دندان مراجعه می کنید، در هزینه کاشت ایمپلنت تاثیر دارد زیرا ممکن است دندان پزشک برای پرداخت اجاره بها، نرخ بالاتری را برای خود در نظر بگیرد.
  • اگر دندان پزشک، ایمپلنت دندان را از طریق تهیه کنندگانی که قیمت بالاتری دارند خریداری کنند، ممکن است هزینه بیشتری را در پایان کار خرج کنید.
  • کاری که دندان پزشک شما قبل از قرار دادن implant باید انجام دهند هم در هزینه نهایی تاثیر خواهد داشت. به عنوان مثال اگر ابتدا نیاز به کشیدن دندان داشته باشید، باید هزینه آن را نیز پرداخت کنید.

منبع: orthoblog.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 8 مهر 1402
بازدید : 75
نویسنده : mozhgan

لمینت را باید پوسته نازکی دانست که به عنوان پوشش دندان برای زیبایی در رنگ مختلفی ارائه شده و نسبت به هر فرد طراحی خاصی دارد. برای لمینت باید به سراغ بهترین متخصص ترمیم و زیبایی رفته و راهنمایی کاملی دریافت کرد تا در صورت نیاز به انجام آن پرداخت. لمینت  دندان عیب های دندان را می پوشاند و به این ترتیب کمک شایانی به افزایش زیبایی افراد کرده و اعتماد به نفس آنان را ارتقا خواهد بخشید. برخی از دندانپزشکان لمینت دندان اقساطی انجام می دهند تا بیماران راحت تر بتوانند از عهده هزینه های آن بربیایند. در واقع این پوسته به منظور تغییر رنگ، اندازه، طول، شکل و بهبود ظاهری دندان به سطح جلویی دندان ها اتصال پیدا خواهد کرد. البته نباید انتظار دوام فوق العاده داشت، زیرا لمینت عمدتا ظریف بوده و باید در نگهداری آن مراقبت کاملی داشت. زیرا سهل انگاری موجب خواهد شد تا شکسته شده یا از ببین برود.

بیشتربخوانید... ارتودنسی فیک و تقلبی

چه تفاوتی بین لمینت دندان و کامپوزیت وجود دارد؟

دوام لمینت بیشتر از کامپوزیت است. در کامپوزیت دندان پزشک هیچ قالب گیری نداشته و روی دندان فرم دهی انجام می‌گیرد. اما در لمینت باید قالب گیری صورت گیرد. کامپوزیت نسبت به لمینت رنگ پذیری بیشتر و بهتری دارد. در بحث قیمت، لمینت دندان قیمت بالاتری نسبت به کامپوزیت دارد. لمینت نسبت به کامپوزیت زیبایی بیشتری دارد. درخشانی لمینت نسبت به کامپوزیت بیشتر است. دوام و عمر لمینت بیشتر از کامپوزیت دندان است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی یک دندان

هزینه لمینت دندان چقدر است؟

همچون عمر یک لمینت، قیمت آن نیز به موارد مختلفی بستگی دارد. عواملی که روی قیمت بستگی دارد باید به تعداد دندان، منطقه شهری، تعرفه دندانپزشکی، نوع موادی که استفاده می‌شود و برخی دیگر اشاره کرد. شایان ذکر است برخی پزشکان به صورت اقساطی هزینه لمینت را حساب می کنند. بنابراین بسته به هر پزشک متخصص، باید ماهانه مبلغ مشخصی پرداخت کرد و پیش پرداخت معینی هم داشت. به طور کلی هزینه لمینت به مواردی که گفته شده بستگی دارد و باید طبق مواردی که بیان شد، از لمینت مراقبت کاملی به عمل آورد. گذشته از آن، لمینت اگرچه به عنوان یک روش زیبایی دندان استفاده می شود، مزایای بسیاری هم دارد. همانطور که گفته شد، لمینت موجب زیبایی بیشتر، دوام بالا و عمر طولانی‌تر دندان خواهد شد. اما اگر به مواردی که گفته شد، توجه نگردد قطعا لمینت چندان نمی‌تواند برای شما جالب باشد.

منبع: orthodoctor.ir



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 1 مهر 1402
بازدید : 97
نویسنده : mozhgan

به طور کلی 3 روش برای سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی وجود دارد که هر 3 مورد در ادامه توضیح داده شده اند.

 1. استفاده از محصولات سفید کننده بدون نسخه

این محصولات شامل موارد زیر هستند:

  • نوارهای سفیدکننده
  • خمیردندان های سفید کننده
  • و قلم های سفید کننده

تهیه این محصولات بسیار آسان است زیر آن ها را می توانید از داروخانه ها و حتی فروشگاه ها خریداری کنید اما میزان سفید کردن دندان پس ارتودنسی با آن ها جزئی است زیرا غلظت مواد سفید کننده موجود در آن ها کمتر از بلیچینگ در مطب است.

بیشتربخوانید... ایمپلنت فوری دندان

 2. استفاده از کیت های بلیچینگ در خانه

کیت های سفید کننده دندان را می توانید از مطب متخصص ارتودنسی خود تهیه کنید و در خانه استفاده کنید. این کیت ها حاوی قالب ها یا تری های مخصوص دندان شما هستند که در داخلشان ژل سفید کننده قرار میگیرد. به طور مشابه درصد مواد سفید کننده در این کیت ها نیز پایین است و با اینکه میزان سفید شدن دندان ها پس از ارتودنسی با این کیت ها نسبتا خوب است اما به اندازه بلیچینگ دندان در مطب نیست.

 3. بلیچینگ تخصصی دندان ها در مطب

در حالی که محصولات بدون نسخه و کیت های خانگی سفیدکنندگی دندان به راحتی در دسترس هستند، اما اگر به دنبال بهترین نتیجه هستید، باید فرآیند بلیچینگ در مطب را امتحان کنید. سفید کردن دندان پس از ارتودنسی در مطب دندانپزشک موثرترین، کوتاه ترین و ایمن ترین روش برای بهبود رنگ دندان است و با یک بار جلسه می توانید تا ماه ها یا حتی بیش از 1 سال دندان های سفیدی داشته باشید. معمولا پس از بلیچینگ دندان پس از ارتودنسی دندانپزشکان بلیچینگ در خانه را برای نتایج بهتر و طولانی مدت تر توصیه می کنند

بیشتربخوانید.... قیمت ایمپلنت در سال 1402

آیا سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی توسط متخصص انجام می شود؟

برخی متخصصان ارتودنسی به جز خدمات ارتودنسی دندان ممکن است خدماتی مانند بلیچینگ دندان نیز انجام دهند. از متخصص خود بپرسید آیا پس از اتمام دوره درمان بلیچینگ دندان انجام می دهد یا خیر. اگر هم انجام نمی دهد باید به یک دندانپزشک واجد شرایط مراجعه کنید و حتی الامکان برای اولین بار به جای بلیچینگ دندان در خانه، بلیچینگ داخل مطب را امتحان کنید تا با روند آشنا شده و به شیوه ای ایمن اینکار را انجام دهید.

آیا دقیقا پس از اتمام ارتودنسی باید دندان ها را سفید کرد؟

خیلی ها تصور می کنند که بلافاصله پس از برداشتن بریس ها و اتمام ارتودنسی فرآیند بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها آغاز می شود. اما این تصور اشتباه است و سفید کردن دندان ها مدت ها بعد از اتمام درمان انجام می شود.

چه مدت پس از ارتودنسی، می توان بلیچینگ دندان انجام داد؟

از زمانی که بریس ها برداشته می شود ممکن است در اغلب افراد کمی حساسیت دندان ها تجربه شود. بسته به وضعیت شخص ممکن است بین 1 تا 6 ماه طول بکشد تا دندان های افراد برای بلیچینگ بعد از ارتودنسی آماده شود. بنابراین اغلب متخصصان توصیه می کنند با هر نوع روش ارتودنسی، بهتر است که فرآیند سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی را به 4 تا 6 ماه پس از اتمام درمان موکول کرد.

منبع: https://www.orthoblog.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 1 مهر 1402
بازدید : 79
نویسنده : mozhgan

بریس های لینگوال همان اجزای سازنده بریس های معمولی هستند، اما در پشت دندان های شما، روی زبان – یا در سمت زبان – قرار دارند. از آنجا که آنها پشت دندانهای شما هستند ، تقریباً قابل مشاهده نیستند.

آیا شما کاندید مناسبی برای ارتدونسی پشت دندان هستید؟

تنها راه برای اطمینان از صحیح بودن بریس های لینگوال، مشاوره با متخصص ارتودنسی دندان  است. به طور کلی، مهاربندهای زبانی می توانند همان نوع تراز بندی بریس های معمولی (باکال) را اصلاح کنند.طبق ننایج بدست آمده از بررسی هایی که در ۲۰۱۶ بدست آمده، نتایج تحقیق نشان داد که بریس های زبانی به اهداف درمانی که بیماران و پزشکان در نظر گرفته بودند، دست یافته است. اما بریس های زبانی برای همه مناسب نیستند؛ به عنوان مثال، بیماران با اوربایت بسیار عمیق، ممکن است با بیرون آمدن بیشتر براکت ها با مشکل روبرو شوند.

هزینه مهاربندها یا بریس های زبانی نسبت به گزینه های دیگر در هنگام ارتدونسی پشت دندان

بیشتربخوانید... ارتودنسی فیک چیست؟

هزینه بریس های شما بسته به موارد زیر متفاوت خواهد بود :

  • طول دوره درمان
  • شما کجا زندگی می کنید
  • پوشش بیمه شما (اگر بیمه دارید)
  • کدام نوع دستگاه را انتخاب می کنید.

متخصص ارتودنسی شما درباره هزینه ها و برنامه های پرداخت با شما صحبت خواهد کرد.هزینه ها ممکن است در مورد ارتودنسی لینگوال بیشتر باشد، تا حدی به دلیل اینکه روند استفاده از آنها ظریف است و کمی بیشتر از بریس های معمولی وقت گیر است. مهاربندهای زبانه ای نیز می توانند برای هر بیمار سفارشی شوند که می تواند هزینه بالاتری را به همراه داشته باشد.

بیشتربخوانید.... انواع ارتودنسی ثابت

آیا بریس های زبانی از سایر بریس ها در هنگام  ارتدونسی پشت دند ان راحت ترند؟

مهم نیست که شما چه نوع بریس هایی را انتخاب می کنید، با شروع حرکت دندان ها کمی ناراحتی خواهید داشت. اکثر مردم این درد را به عنوان یک درد مبهم احساس می کنند و به طور کلی با داروهای بدون نسخه می توان این درد را تسکین داد. شما احتمالاً می خواهید غذاهای نرم مانند ماست، برنج و تخم مرغ آب پز نرم بخورید تا زمانی که درد فروکش کند.در صورت تماس براکت ها با بافت های نرم داخل دهان، بریس ها می توانند باعث درد شوند. با استفاده از بریس های زبانی، زبان به دلیل قرارگیری براکت ها، محل شایع درد است.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
تاریخ : شنبه 1 مهر 1402
بازدید : 87
نویسنده : mozhgan

فراموش نکنیم که مسواک زدن تنها بخشی از اصول رعایت بهداشت دهان و دندان است. افرادی که ارتودنسی دندان می کنند برای اینکه بتوانند به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را در طول درمان رعایت کنند باید علاوه بر مسواک زدن توجه ویژه ای به موارد زیر داشته باشند:

  • نخ دندان کشیدن
  • رعایت رژیم غذایی و تغذیه در ارتودنسی
  • عمل به توصیه های متخصص ارتودنسی
  • اعمال به موقع وکس یا موم ارتودنسی

در ادامه ابتدا نحوه مسواک زدن در ارتودنسی را توضیح خواهیم داد و سپس به صورت خلاصه سایر موارد لیست شده را نیز توضیح می دهیم.

بیشتربخوانید.... ایمپلنت دیجیتال دندان

نحوه صحیح مسواک زدن در ارتودنسی چگونه است؟

بسته به انواع براکت ارتودنسی یا دستگاه مورد استفاده برای صاف کردن دندان های شما از چه نوعی است یا چه اتصالاتی دارد نحوه تمیز کردن و مسواک زدن می تواند کمی متفاوت باشد.

مسواک زدن در ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت رایجترین روش صاف کردن دندان ها و رفع نامنظمی آن ها است. در این روش بریس ها به سطح جلو یا پشت دندان ها متصل می شود. هر بریس از 2 جزء اصلی براکت و سیم ارتودنسی تشکیل شده است. کسانی که ارتودنسی ثابت دارند باید به جز تمیز کردن تمام سطوح دندان ها بریس (شامل براکت و سیم) را نیز تمیز کنند. اتفاقا به خاطر موقعیت بریس ها ابتدا باید آن ها تمیز شوند و سپس دندان ها تمیز شوند. برای مسواک زدن در ارتودنسی ثابت مراحل زیر را دنبال کنید:

تمیز کردن بریس ارتودنسی ثابت

مسواک را برداید و بالا، پایین و سطح جلوی براکت ها را مسواک بزنید. می توانید ابتدا بالای بریس را تمیز کنید. برای این کار از یک سمت بریس (مثلا از سمت راست) شروع کرده و به صورت دورانی به سمت چپ بریس را مسواک بزنید. سپس زیر بریس و در نهایت جلوی آن را مسواک بزنید. دقت کنید که برای هر سمت 30 ثانیه باید وقت صرف کنید.

تمیز کردن سطوح دندان ها

پس از آنکه بریس را تمیز کردید نوبت به دندان ها میرسد. برای اینکار ابتدا سطح قدامی دندان ها تا زیر خط لثه را به آرامی مسواک بزنید. دقت کنید که برای تمیز کردن و مسواک زدن در ارتودنسی نباید به هیچ عنوان با فشار اقدام کرد. وارد کردن فشار زیاد به مسواک باعث التهاب لثه، خونریزی یا درد می شود. بعد از اتمام تمیز کردن خط لثه و سطوح قدامی دندان ها در هر فک، سطوح جونده را به آرامی و از یک سمت به سمت دیگر به صورت دورانی مسواک بزنید. در نهایت پشت دندان ها را نیز مسواک بزنید.

مسواک زدن در ارتودنسی متحرک

برخلاف ارتودنسی ثابت که از ابتدا تا انتهای دوره درمان بریس ها به سطح دندان شما متصل هستند، در ارتودنسی متحرک از پلاک های شفاف و نامرئی استفاده می شود و هر زمان که بخواهیم چیزی بخوریم آن را در میاوریم. این یعنی نحوه صحیح مسواک زدن در ارتودنسی متحرک با ارتودنسی ثابت فرق می کند. زیرا در ارتودنسی متحرک دیگر دندان و قالب شفاف ارتودنسی را همزمان مسواک نمیزنیم بلکه به صورت جداگانه اینکار را انجام می دهیم. پس از هر بار خوردن مواد غذایی یا آشامیدن مایعات رنگدانه دار، دهان خود را با آب بشویید و به فاصله 15 دقیقه تا نیم ساعت پس از آن دندان ها را مطابق همیشه مسواک بزنید. قالب ارتودنسی متحرک را نیز آب بکشید. قالب ها را به صورت روزانه تمیز کنید و به صورت هفتگی نیز در محلول های شوینده حاوی مواد آنتی باکتریال قرار دهید تا تمیز شوند. 

منبع: https://www.orthodentist.ir/



:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 138 صفحه بعد

به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله سلامتی و آدرس salamatmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com